Европейски конкурс "Визия за храната"


Супермаркетите в Европа имат огромно влияние. Потребителите пазаруват в тях. Фермерите и доставчиците продават на тях. Работниците и малките фермери по света са зависими от тях за изкарване на прехраната си. Правителствата се съобразяват с тях. Техният доминиращ пазарен дял и двояката им роля както на купувачи, така и на продавачи на продукти им дава скрита и неоспорвана власт, чрез която супермаркетите практически влияят върху живота на всички нас.

Как супермаркетите да станат по-справедливи и по-устойчиви? Кампания подкрепена от Европейската комисия постява въпроса за подобряване на условията на труд в глобалния Юг и за това как веригата на доставки да напали вредното въздействие върху екологията. Супермаркетите трябва да поемат отговорност за обстоятелствата, при които се произвеждат техните собствени марки. Правителствата както в страните-производители, така и в страните-потребители трябва да приемат законодателство, което гарантира, че супермаркетите зачитат човешките права и правата на работниците в своите вериги на доставки и се отнасят отговорно към проблемите на околната среда.

За тази кампания разказва Светла Николова от Агролинк - българският партньор в тази общоевропейска кампания.

Целите на кампанията са да обърне внимание на защитата на околната среда и зачитането на трудовите права. Супермаркетите трябва да приемат кодекс на поведение, който гарантира достойни условия на труд и включва всички Конвенции на Международната организация по труда (ILO). Това се отнася и за всички подизпълнители по веригата на доставки. Супермаркетите трябва да полагат активни и постоянни усилия за намаляване на екологичното въздействие в техните вериги на доставки. кампанията цели също да предизвика супермаркетите да се въздържат от манипулативно ценообразуване (отрицателни маржове и др.) "Трябва да има край на деформираната пазарска чанта!" казват участниците в проекта, и дават множество примери за несправедливи търговски практики, като едностранното намаляване на цената от страна на търговците без допитване до доставчиците, промяна на търговски споразумения със задна дата, прехвърляне на разходи и рискове към производителите по неправомерен начин, приключване на търговски взаимоотношения внезапно и без справедливи основания, заплахи към производителите с прекратяване на търговските взаимоотношения, ако не се съгласяват с растящите изисквания на търговците, налагане на прекалено високи санкции, ако производителите не могат да спазят предварително договорените количества на доставка.

Само 6 процента от цената на едно блокче шоколад, продаван в супермакетите в Европа, отива за заплащане на труда, който често е детски и включва елементи на детска експлоатация
, каза Светла Иванова.

Често не се замисляме и за рибата тон, която е толкова пополурна и се продава в консерви, на които е изписан само търговеца, но не и прозводителят. А рибата тон е застрашена от свръх-улова, допълни тя. Затова кампанията, подкрепена от Европейската комисия е важна, за да накара потребителите да се замислят.

По същото време парламентът в България допълни закодоталеството си с намаляване на срока за изплащане на доставките от страна на големите вериги супермаркети. Според част от тях търговските вериги вече ще трябва да плащат на производителите в рамките на 30 дни.

До края на юли продължава и фотоконкурсът, обявен в рамките на кампанията. Интересуващите се могат да качат свои снимки на тема "Визия за храната" до 31 юли 2015г. Ще има национални и общоевропейска награда, определена от международно жури. Голямата награда включва посещение на изложението EXPO в Милано.

Още европейски новини:  
www.euranetplus-inside.eu



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!