Необходимост от законодателство за защита на пътниците в Европа при фалит на авиокомпания

евранет плюс Западни Балкани



Да се разработи законодателство за защита на пътниците в Европа при фалит на авиокомпания. За това се обръщат към Европейската комисия от Европейската асоциация на туристическите агенти и туроператорите. Към тях се присъединяват и колегите им от България. Темата стана актуална след като в края на миналата година общо над 1 милион пътници бяха ощетени при фалита на три европейски авиокомпании Еър Берлин, Монарх Еърлайнс и НИКИ. Игнат Арсенов - директор на Европейския потребителски център в България заявява, че центърът има наблюдения за ситуацията като мрежа, тъй като много често това са трансгранични случаи и мрежата съдейства на пътниците в тази област. "При фалит на авиокомпания няма предвидени правила какво се случва и несъстоятелносттта протича по националните правила на държавата, където е регистрирана авиокомпанията. Съгласно тези правила пътниците предприемат защита на своите права, като предявят своите вземания пред синдика. Това е изключително затруднение, тъй като това трябва да стане с подписани документи, по обикновена поща, по специализирана процедура и в много кратки срокове. По някога има изискване тези документи да са на езика на превозвача, или на съда, където се води делото по несъстоятелност."
   В докладите си от 2011 и 2013 година Европейската комисия обобщава, че делът на пътниците, засегнат от фалит на авиокомпании обикновено е малък, но въздейдствитео върху тях е съществено. В същото време се посочва, че регламент 261 от 2004 година осигурява правната рамка за оказване на помощ на пътниците в случай на несъстоятелност и се прави извод, че няма нужда от нови законодателни инициативи в сектора. Практиката показва, че регламент 261 има необходимост от осъвременяване, казва Игнат Арсенов. "Идеята е да се разпишат по-детаилно правата на пътниците и дасе дадат дефиниции какво са извънредни обстоятелства , както и на термини, които досега се прилагаха неясно и различно от отделните държави."
   Според българските туроператори задължителното изискване за сключване на професионална застраховка "Отговорност на туроператора" и липсата на подобно изискване към авиокомпаниите, поставя туроператорите в неравностойна позиция.
   Според Игнат Арсенов: "Трябва да се предложи идеята за гарантиране правата на пътниците при изпадане в несъстоятелност и фалит на авиопревозвачите и да се прецени какви механизми могат да съществуват и доколко те биха били адекватни."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!