Plan Zero: До 2050 г. Европейската комисия иска да сведе броя на жертвите по пътя до нула
Имаме две страни членки, които наистина се представят лошо по отношение на статистиката – Румъния и България, заяви еврокомисарят по транспорта Виолета Булц при представянето на данните. И докато България и Румъния продължават тревожната тенденция, еврокомисията отчита спад на броя на жертвите във войната по пътищата. През миналата година те са с 300 по-малко в сравнение с 2016 г. Жертвите на пътя в Европа са 49 на един милион жители, което показва, че пътищата на Стария континент са най-сигурните в света, посочи комисар Булц при изнасянето на данните за миналата година: 25300 души са загубили живота си по пътищата на Европа, а 135 хиляди са получили сериозни наранявания. Това е огромна загуба за отделни хора, семейства и общества.
И макар тенденцията да е положителна, Европейската комисия признава, че обявената цел, до 2020 г. да намали наполовина броя на загиналите на пътя в сравнение с 2010 г. е все още много далеч. Над 135 хиляди души са били тежко ранени при пътни инциденти, а най-застрашени продължават да бъдат пешеходците, велосипедистите и мотористите, отчита Комисията.
Проблемът има и своето стопанско измерение. Европейската комисия е изчислила, че икономическите загуби се равняват на 120 милиарда евро годишно. И ако ежедневното прилагане на законите и сенсибилизирането на обществото за трагичните измерения на войната по пътищата е национална задача, то Европейската комисия смята за свой приоритет да създаде условия за технологично развитие и инвестиции в сигурността на пътя. „Визия нула“ е наречен планът на Европейската комисия, който предвижда, до 2050 г. в Европа да няма повече жертви на пътя. Новата правна рамка за периода 2020-2030 г. предвижда преход към свързана и автономна мобилност. Големи надежди се възлагат на системите за безопасност и асистиране.
Как може да изглежда бъдещето, разкрива Антонио Авеносо, директор на Европейския съвет за сигурност в транспорта, който настоява за нови стандарти в сигурността на пътя:За да защитим уязвимите участници в пътното движение предлагаме промяна в регулаторната рамка с изисквания към сигурността на произвежданите в ЕС автомобили. Става дума за реконструкция на предната част на автомобила, включваща защита за колоездачи и пешеходци, както и евентуалното внедряване на автоматична система за ограничаване на скоростта, която да помага на шофьора да спазва ограниченията, настоява Антонио Авеносо.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!