Финтех компаниите - идва ли краят на традиционните банки
публикувано на 09.12.18 в 08:05
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Бъдещето е, че след няколко години ПИН идентификацията ще отпадне и ще имаме биометрични данни, които ще заменят този тип идентификация. Вече няма да се чудим къде да си запишем ПИН-а, за да не го объркаме или да блокираме своята карта точно тогава, когато най-много ни е нужна. Тук е ключово да отбележим, че доверието на потребителите е изключително важно, за да могат те да се доверят на тези технологии и да ги използват, и от друга страна, възможността на законодателите, независимо дали на национално или европейско ниво, да направят така, че да създават добрата среда, в която иновационни технологични компании да се развиват."
Българската финтех индустрия се развива с бързи темпове, тя оперира от България, но обсклужва клиенти от над 100 държави в цял свят. Светослав Димитров от Българската финтех асоциация обяснява, че индустрията предлага финансови решения и улеснява потребителите, като всички разплащания могат да се правят само с един телефон:
"Може да си изхвърлите всички карти физически, които притежавате, и да извършвате разплащания директно с телефона си. Ако, например, имате малко магазинче за зеленчуци, може да си изхвърлите касовия апарат, да си инсталирате апликацията на телефона, вашият телефон дори може да издава и касова бележка. Може да изпращате пари на всички ваши близки и в секундата, в която ги изпратите, те ще ги получат отново на телефона си и ще могат да ги харчат през телефоните си, с всички защити, които може да ви даде една банка."
Цанка Танева е част от компания, която се занимава с отдалечена идентификация и издаване на електронен подпис. Услугата не е само за финансовия сектор, не само за бизнес сектора, но и за хората в неравностойно положение, които нямат възможност да се предвижват сами или такива, които в определен момент нямат възможност до отидат до офис на банка, например. Съществува и екомотив - да се спре използването на хартията, да се спре и пътуването до институциите:
"Вече имаме възможност един наш съгражданин във Виена или в Лондон например да си свали нашето приложение на мобилния си телефон, да мине през процеса на идентификация, да получи електронен подпис и оттам да може да подписва всичките си договори, било договор за наем с друго физическо лице, било договор за кредит с банка, надяваме се и откриване на банкови сметки, и по този начин да се направят всички услуги наистина достъпни за хората."
А за да ни е улеснен животът, и съответната институция трябва да използва услугата. Община Бургас е един от добрите примери в тази посока, но и редица банки са прескочили традиционната форма на управление на финансите, подчертава Цанка Танева:
"Най-забавният случай за мен е как клиент на една банка подписа договора си за кредит в Тихия океан - човекът е моряк, те му изпратиха договора за кредит на телефона, той се идентифицира, видя си го, получи го и го ползва. Мога да ви кажа, че за наши съграждани в чужбина, които са почти 2 милиона, да ползват услуги е много важно. В момента банковите услуги означават пълномощници, означават заверяване на документи, и всъщност е изключително трудно и тромаво, което в крайна сметка не помага нито на клиентите, нито на банките."
За "Евранет +": Виолета Ашикова
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!