Европейската реформа в пътното таксуване - къде се спъна българският интерес
публикувано на 13.12.18 в 07:15
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Колеги, нека да не намаляваме тези проценти - 20 % до 2025 г. и 35 % до 2030. Идеята е тук да се развие пазарът на електрически автобуси и камиони. Нужни са също тестове за нивата на замърсяване в реални условия. Обръщам се и към гражданите - Европейският съюз действа, той ви защитава, той иска да ограничи въздействието на емисиите върху ежедневието ви. Ние в Европейския парламент си вършим работата, за да отговорим на климатичните промени и да се борим срещу замърсяването на въздуха."
Транспортната реформа обаче не се приема еднозначно от българската страна. Евродепутатът от Европейската народна партия Андрей Новаков(ЕНП/ГЕРБ) намира за съвсем резонно преминаването на таксуването въз основа на изминато разстояние:
"Защото, когато плащаш за време, често пъти не можеш да имаш гъвкава система, с която да плащаш справедливо. И така един камион, който превозва товар за милиони, би могло, плаща 10 или 20 евро, за да премине през България, а в същото време може да ползва 400 км. или повече. Така ще се плаща справедливо - колкото цапат, толкова и рушат пътищата."
Проблемът обаче се явява в заложената цел за намаляване на вредните емисии към 2030 година до близо 40 на сто, в противен случай се предвиждат санкции:
"Не можех да приема, че призоваваме автомобилния бранш да произвежда камиони с 40 % по-малко вредни емисии и то в толкова кратки срокове, които аз не съм сигурен, че бизнесът ще може да се справи и предпочитам да заложим реалистични, справедливи стойности, които ще се изпълнят, отколкото да правим лов на вещици и да поставяме неизпълними критерии и след това да се чудим как да санкционираме тези, които не ги използват, в крайна сметка да страдат всички. Второ, ако се намери технология, която да се разработи и да се внедри, ще е толкова скъпо, че несъмнено ще окаже влияние и върху пазарите."
Считано от 2021 г., ако страна членка налага пътни такси за тежкотоварни автомобили и по-големи товарни микробуси, то ще трябва да прилага и т.нар. „такси за външни разходи“ - такси за замърсяване на въздуха или за шумово замърсяване от превозните средства. Считано от 2026 г., ако за която и да е част от пътя се прилага такса за външни разходи, то тя трябва да се прилага и за леките коли. Също спорно, според Андрей Новаков:
"Тогава, когато говорим за обхвата на Директивата, да, трябва да има общ подход по отношение на товарните камиони и България се приспособява към това с ТОЛ системата, като това е в национален интерес, но дотам. Оттам насетне какво ще правят с леките автомобили, това си е работа на държавите членки да си определят такси, данъци и прочие, предложения, които имаше в текста - да се въведат такси за най-натоварените пътища, че да откажат хората, такса "задръстване" - според мен нямат място въобще в текстовете на Европейския парламент."
За "Евранет +": Виолета Ашикова
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!