Обучение за екологична устойчивост
публикувано на 03.03.22 в 07:25
-
Обобщение на Лилия Димитрова, Програма ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Европейската комисия излезе с препоръка към Съвета на Европа да заложи обучението за екологична устойчивост в образователните системи на страните-членки от най-ранна възраст. Да станем първият климатично неутрален континент е най-голямото предизвикателство на времето ни, подчерта предсдедателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.
"Европейската Зелена сделка е начинът на нас европейците да поправим връзката си с природата като помирим икономическия растеж със здравето на планетата. Искаме да защитим поне 30 процента от сушата и моретата на Европа. Бъдещето на човечеството зависи от отношението му към общия ни дом и другите биологични видове, с които споделяме планетата си."
Младите хора са особено активни в исканията си за промяна и спешни мерки на властите в защита на климата и околната среда за сегашното и бъдещи поколения. Много от тях са на мнение, че училището не им дава адекватно разбиране на климатичните промени и как да живеят и действат по-устойчиво. Образованието и обучението, като всички сектори, трябва да вземат мерки, за да отговорят на належащите проблеми в климата. Учащите се от всички възрасти имат нужда да развият познания, умения и отношение към по-устойчив и здравословен начин на живот, за да допринесат индивидуално и колективно към зеления преход. Комисарят по въпросите на иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел.
"Образованието играе ключова роля в прилагането на Зелената сделка, за да се посрещнат предизвикателствата в прехода към екологичен начин на живот. В цяла Европа се извършва огромна работа, за да се помогне на децата, младите хора и възрастните да научат и да се ангажират с изменението на климата, загубата на биологично разнообразие и устойчивостта. Всички учещи от ранна възраст се нуждаят от възможности да се запознаят с екологичната устойчивост."
Предвид неотложния характер на климатичната криза трябва да се предпримат стъпки отвъд изолираните инициативи и да се върви към системна и дълбока промяна в образованието и обучението. Целта на предложението е да се подпомогнат държавите членки, училищата, висшите учебни заведения, неправителствените организации и всички образователни институции при предоставянето на учениците и студентите на разбиране и умения в областта на устойчивостта, изменението на климата и околната среда и загубата на биоразнообразие. Новата европейска рамка за компетентностите в областта на устойчивостта е един от катализаторите на тази промяна в ЕС, подчерта говорителят на еврокомисията Соня Господинова.
"В новата европейска рамка за компетентностите в областта на устойчивостта се очертават компетентностите, необходими за екологичния преход, включващи критично мислене, инициативност, зачитане на природата и разбиране на въздействието, което ежедневните действия и решения оказват върху околната среда и климата в световен мащаб."
В предложението на Комисията държавите членки се призовават да предоставят на учащите от всички възрасти достъп до висококачествено и приобщаващо образование и обучение по въпросите на изменението на климата, биологичното разнообразие и устойчивостта; да заложат обучението по въпросите на екологичната устойчивост като приоритетна област в програмите за образование и обучение; да мобилизират национални и европейски средства за инвестиции в устойчиви и екологосъобразни инфраструктура, обучение, инструменти и ресурси с цел повишаване на устойчивостта и подготвеността на образованието и обучението за екологичния преход.
"Въпросите на екологията и биоразнообразието най-често се причисляват към други науки като география, биология. Но смятам, че всички предмети могат да допринесат за по-задълбоченото разбиране на проблемите в тези сфери. Друг проблем са преподавателите. Те трябва да имат достъп до обучение и ресурси по въпроса. Затова препоръчваме на страните-членки да задълбочат сътрудничеството си на институционално ниво."
Осигуряването на качествени възможности за професионално развитие на учителите, обучителите, младежките ръководители и академичния персонал в областта на околната среда и устойчивостта беше счетено за основен приоритет за действие, наред с превръщането на устойчивостта в хоризонтален въпрос в учебните програми и учебните програми, подчерта заместник-председателят на Комисията Маргаритис Схинас, който отговаря за утвърждаването на европейския начин на живот:
"Решени сме да отворим младежката политика като хоризонтална цел, а не като тясно специализирана, техническа политика. За целта всеки комисар ще се срещне и допита до младежи, за да разбере какво искат да прави Европейската комисия. Aнгажираността на младежта революционизира начина, по който гледаме на климата и околната среда. Това е стъпка напред в работата за по-добро интегриране на устойчивостта в образованието“.
Програмата „Еразъм +“ за периода 2021 - 2027 г. също поставя силен акцент върху екологичния преход в областта на образованието и обучението. В годишната работна програма за 2022 г. ще бъде даден приоритет на проекти за разработване на екологични компетентности и умения, ориентирани към бъдещето учебни програми и планирани подходи към устойчивостта от страна на образователните институции. Комисията също така ще предостави възможности за обучение и общности на практика за преподавателите чрез портала за училищно образование.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!