ReFuelEU – една необходима инициатива, която ще спомогне за по-зелен авиотранспорт
публикувано на 13.06.22 в 09:15
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Към днешна дата авиацията е отговорна за 14.4 % от вредните емисии на транспортния сектор като цяло. С увеличаването на дела на устойчивите авиационни горива (SAF – sustainable aviation fuels) и най-вече на синтетичните такива, нещата ще се променят – до 2025 те трябва да съставляват 2 процента от общия обем, през 2030 – 6 процента, а през 2050 – цели 63 %.
След обявяването на пакета Fit for 55 от страна на еврокомисията, щафетата бе поета от ЕП и по-точно, от Комисията по транспорт и туризъм (TRAN), като докладчик по зелената трансформация на авиационния сектор стана датския евродепутат от ReNew Europe Сьорен Гаде. Той предложи прецизиране на някои моменти, „свързани с увеличаването на преходния период, с предоставянето на повече свобода и гъвкавост на самолетните оператори и снабдителите за осъществяването и дистрибуцията на устойчивите горива, както и създаването на една по-голяма система от мерки, която да подкрепя и окуражава използването на тези устойчиви горива. Ако не се съобразим с това, поемаме голям риск и прехода към зелен въздушен транспорт прекалено скъп не само за индустрията, но и за пътниците.“
Всъщност като казваме устойчиви авиационни горива, това понятие включва синтетичните горива, биогоривата от използвано олио за готвене и животински мазнини и супер биогоривата от горски и земеделски остатъци и био-отпадъци.
За Тиери Бретон, еврокомисарят, който отговаря за вътрешния пазар в ЕС, Зелената сделка дава нови възможности за европейското въздухоплаване. „Масивното въвеждане на устойчивите горива в авиацията, както и подмяната на остарелите самолети и подобряването на мениджмънта на въздушния трафик са задължителни условия за намаляването на вредните емисии в обозримо близко бъдеще. Това обаче изисква цялостна промяна на авиационната концепция в Европа. С подкрепата и в синхрон със сериозните климатични амбиции на Европейския съюз, процесът, който ще доведе до нулев отпечатък на самолетния трафик, ще даде силна конкурентна преднина на европейската индустрия в сектора и може да превърне Европа в ключов играч с най-голям принос в една по-зелена глобална авиация“.
А ето как следва да се промени системата – авиокомпаниите, които излитат от летищата в ЕС, ще трябва да зареждат с устойчиво гориво, при това само с толкова, колкото е необходимо за конкретния полет, за да се избегне отпечатъка от свръхзареждането, което се прави, за да може да „издържат“ до летище, където горивото е по-евтино (или пък не зелено). От летищата в ЕС пък ще се изисква да разработят и предоставят необходимата инфраструктура за доставка, съхранение и зареждане с устойчиви авиационни горива.
Очакваните резултати – увеличаване на производството на устойчиви (био)горива на конкурентни цени, иновации и инвестиции в тези биогорива от ново поколение и предоставянето на все по-еко отговорен транспорт за жителите на ЕС.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!