Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асфалт или калдъръм - ще се запази ли Кадин мост като исторически символ

Местните в Невестинско искат да използват реставрирания 500-годишен мост за ежедневни нужди

Кадин мост
Снимка: Владислав Чанев - личен архив

Приключват цялостният ремонт и реставрацията на Кадин мост на река Струма при село Невестино. Мостът е построен преди 550 години - през 1470 година. Най-вероятно ще е готов до Коледа. Монтира се художествено осветление, изграждат се подходите от двете страни на дългия около 120 метра мост, издигнат върху шестметрови колони. В комплекса е запазена дори тоалетната с каменна зидария, правена от майстор Манол при градежа на моста.

Рехабилитацията на обекта е на стойност около 400 хиляди лева по Програмата за трансгранично сътрудничество с община Дойран, Северна Македония.

Снимка: Владислав Чанев - личен архив

Големият проблем сега обаче не е как ще изглежда Кадин мост, който е национален паметник на културата, а как ще се ползва. Досега съоръжението беше част от пътната инфраструктура и по него преминаваха моторни превозни средства до 10 тона, автобуси, дори селскостопанска техника.

Експертна комисия с представители на Националния институт за недвижимото културно наследство и специалисти по пътно движение е взела решение Кадин мост да остане във възстановения му автентичен  вид, а по калдъръма да се движат само пешеходци и туристи.

Снимка: Владислав Чанев - личен архивВ Невестинско и района обаче не са съгласни мостът да остане само туристическа атракция. Местните жители организираха подписка, с която над 500 души искат да се положи асфалт, а движението на МПС по моста да става при определен режим и правила. Решението трябва да вземе Министерството на културата, откъдето все още няма официално становище.

„Чакаме от НИПК (Националният институт за недвижимото културно наследство, предишен НИПК - бел. ред.) решението, иначе в момента завършваме“, коментира оглавяващия фирмата-изпълнител на ремонта Сашо Малинов. „Пускаме си го в този вид и това е – може да мине линейка, може пожарна, погребения“.

Снимка: Владислав Чанев - личен архив

Местните хора държат по моста да се движат автомобили и малките бусове от Кюстендил до Дупница, разказва заместник-кметът на Невестино Йордан Глогов и пита: „Зимата как ще го почистваме този мост“. 

Кметът на общината инж. Димитър Стаменков е категоричен, че проектът трябва да се изпълни, както е предвидено. „Нашето основно желание е от точка до точка хора да могат да минават с леките си коли, при ограничена скорост, линейки, пожарни и онези коли, които зареждат търговските обекти.“

Ако мостът не се направи така, че да се преминава с автомобили, десет села ще бъдат ощетени, дава друг практичен аргумент на фона на историята Стаменков.

Снимка: Владислав Чанев - личен архив„Унищожаване на един паметник е културен геноцид“, смята арх. Юлий Фърков, консултант по проекта. „Спасяването на културните ценности, възстановяването е културната памет – ключ към безсмъртието на нацията“, коментира той пред БНР.

Още за дилемата туризъм или ежедневие чуйте в звуковия файл. 
Снимките за публикацията са предоставени от Владислав Чанев.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20