Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дикенс у нас

Проф. д-р Владимир Трендафилов определя своя труд „Употребите на британския ментор: рецепцията на Чарлс Дикенс в България“ като литературна антропология и не без ирония, но и съвсем сериозно пише, че в работата на литературния антрополог има и криминален момент... Той разделя навлизането на книгите на големия романист на четири етапа с различна интензивност на преводите и успех сред читателската публика. Изследването измества с година по-рано първата публикация на Дикенс у нас – през Възраждането, 1859 година в незавършен вид е издадена „Коледна песен“ в сп. „Български книжици“. След 1884, когато вече е натрупано знание за автора и произведенията му, макар и с недобри и малко от тях завършени преводи, Дикенс присъства по-скоро сюжетно. Интересното е, че тогава не се прави особена разлика между това, което той е преживял и онова, което е написал. Третият период  - от времето на социализма, Трендафилов нарича „период на канонизация“, когато активно се превеждат и издават книгите на Дикенс, а добрите преводи са именно от този период, като тук подробно и с примери са показани върховете и падовете на различни преводачи. Най-малко място е отделено на последния период  - до наши дни, когато България се интергрира в европейското пространство и рецепцията на Дикенс „в момента притежава много малко специфични черти, които я отличават от глобалната рецепция на писателя“, пише Трендафилов. Освен внимателно вгледана в своя предмет, книгата притежава и ценното качество да прави подробни анализи на българската литературна среда в различните периоди и затова надхвърля представите за подобен труд. След нея със сигурност ще поискате да препрочетете класика. Вече не само през призмата на клишето на детски автор или автор на тежки социални романи, а просто като един от големите таланти в световната литература. Да не забравяме и умелото писане на Владимир Трендафилов, което прави четим и любопитен този труд.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Арт театър празнува с Шекспирова комедия в клуб “Перото”

С комедията на Шекспир "Напразни усилия на любовта" Арт театър ще отбележи 94-тия рожден ден на проф. Надежда Сейкова. Тя е режисьор на спектакъла. А повечето участници са нейни ученици – съобщи в “Артефир” актрисата Милена Червенкова, директор на театъра. В спектакъла ще участва и тя, заедно със Симеон Владов, Боян Николов, Антон Порязов, Камен..

публикувано на 26.02.25 в 17:55

Второ издание на литературния конкурс "Вълшебното перо"

"Вълшебното перо" е международен литературен конкурс, обявен от българското неделно училище "Иван Вазов" в Париж и адресиран към всички ученици, които могат да участват на български език, без значение къде живеят и  учат. Темата е вълшебна и затова в творбите трябва да присъства вълшебен момент, независимо дали в проза или в стихове. Участници на..

публикувано на 26.02.25 в 17:47
Ангел Колев

Ангел Колев, който живее в САЩ с България в сърцето

Сборникът с разкази и пътеписи "Хъш седем плюс седем по Рихтер" с автор Ангел Колев излезе неотдавна на книжния пазар.  Книгата е едно пътуване през годините, сред всички хора с които той, авторът Ангел Колев, се е срещал. А пътят му е от Благоевград, през София до Филаделфия в Пенсилвания, САЩ, където живее и работи от 1999 година.  През..

публикувано на 26.02.25 в 17:25

Прожекции на най-добрите унгарски филми в София

На 26 февруари от 18.30 ч. Унгарският културен институт представя 20-о издание на Международния фестивал на късометражното кино в Будапеща – BuSho (Budapest Short). Ще бъдат показани девет от най-добрите унгарски заглавия от миналогодишното издание на фестивала. Селекцията включва три анимационни, един експериментален и четири игрални..

публикувано на 26.02.25 в 16:23
Мария Мутафчиева-Мери

Непознатите улици на поезията

Част си от света, който те заобикаля, но усещаш, че в теб има и един друг свят, който вече напира да излезе. Нещо в теб говори и ти вече нямаш друг избор, освен да му дадеш думата. В началото дори не разбираш, че имаш толкова думи, с които да изразиш емоцията. Изобщо не се замисляш за това, просто оставяш поривът да те превземе. Настъпва момент, в..

публикувано на 26.02.25 в 15:22