В Шоплука (Средна Западна България) са запазени традиционни форми на женското едногласно и двугласно пеене, носещи архаичен изпълнителски стил. Граово (Пернишко и Брезнишко) е характерен регион в Големия Шоплук със специфични музикално-фолклорни белези. Малцина са младите изпълнители днес, които успяват да усвоят граовския музикален диалект в нефолклорна среда и да интерпретират сложни песенни образци от Шопския край - жетварски, седенкарски, сватовски и други. Към този традиционен начин на изява се придържа 24-годишната певица от Перник - Дияна Василева. За нея народната песен е родова традиция и професионална съдба. Татко и дядо са самородни музиканти. Като дете пеех с тях в моето село Гигинци и така започнах да разучавам песни, казва тя. Музикалната дарба и вокалните възможности са забелязани от ранна възраст. Обучава се в детската школа в Перник, музикалното училище в Котел, пловдивската музикална академия. Моят професионален път започна от НУФИ „Филип Кутев - Котел, но и до днес се придържам към корените на шопската песен, изтъква певицата. Още в ученическите години БНТ осъществява филма „Граовски напеви” (реж. Явор Бобев) в контекста на граовската певческа традиция (солово пеене с гъдулка) с нейно самостоятелно участие. Дияна Василева успешно се изявява на най-престижните форуми за млади изпълнители на народна музика у нас: „Мост между поколенията” - Търговище, „Орфеево изворче” - Стара Загора, „Фолклор без граници” - Добрич и други. Носител е на първа награда за вокално изпълнение от международния фестивал в Закопане, Полша.
Знаково в професионалното й развитие е участието в детския радиоконкурс „Млади фолклорни таланти” на БНР.
Високата оценка на слушателите дава възможност на певицата да реализира своя първи запис в обработка на композитора д-р Петьо Кръстев. Това беше моята детска мечта – да пея с оркестъра на националното радио. Преживяването е неповторимо и до днес този момент остава като топъл спомен, споделя Дияна. Изпълнителската практика на младата шопкиня се простира в различни състави - квартет „Абагар”, ансамбъл „Тракия”, „Мистерията на българските гласове”, където има възможността да пее с ярки певици от Шоплука - Бойка Секиранова, Радка Алексова, Олга Борисова. Солистка е на съвременни формации за народна и етномузика – „Багри” и „Оратница”, чието изкуство се пренася в младежки клубни пространства. Активно участва и в международни проекти. Вокал от неин запис добива световна популярност, благодарение на израелския продуцент Саги Абитбул, автор на музикалния проект Stanga - популярен хит от 2016 г. Неотдавна Дияна записа четири песни с оркестъра за народна музика на БНР (обр. Марек Дяков) – „Уилна Рада” и „Яна у Кралев дол” от репертоара на Божурка Тупанкова и Станчо Стоилов, а останалите съчинява сама в духа на традицията. Последният международен проект с нейно участие завърши с музикален албум на датската група Etnolab – The science of meetings, записан в Орхус, Дания. Проектът смесва стилистични черти на народна музика от България, Турция и Дания с езика на фюжън музиката и джаз импровизациите.
Участието на Дияна Василева в рубриката „Наследници на песента” можете да чуете в звуковия файл.
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg