Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо Ботев избира “Радецки“?

| обновено на 02.06.23 в 08:09
Снимка: БГНЕС

Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при село Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България.

През 1966 г. е построено точно копие на легендарния параход, със средства, събрани от 1 млн. и 200 хил. български деца. От 1982 г. "Радецки" има статут на национален музей и се намира на вечния пристан в град Козлодуй.

В интервюто си за "Нашият ден" д-р Михаил Симов от Националния исторически музей, автор на книгата "Безмълвен свидетел на героична история – корабът Радецки в миналото и днес", разказва за причините да се превземе именно този кораб. Той посочва, че решението не е било взето поради „леснината“ на задачата, а по-скоро с цел да се привлече вниманието и да се предизвика международен отзвук .

Според него единственият начин да се прехвърлят всички четници през река Дунав е чрез такъв кораб. Това носи и значителни рискове. След като слязат на брега, капитанът на парахода ще уведоми османските власти, и те ще започнат да преследват.

Ботев обаче разчита на отзвука, който ще предизвика в Европа превземането на един кораб, принадлежащ на силна европейска държава. Този ефект наистина се постига, като европейската преса публикува много материали, които отразяват събитието и насочват вниманието към ситуацията на Балканите.

Чувайте разговора в звуковия файл. 

Снимки: БГНЕС
По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илия Вълков

Илия Вълков: Никой не е измислил нещо по-добро от демокрацията

Какво установи научното проучване, събрано в книгата "Медии и политика. Преплитане и влияние" на Илия Вълков, преподавател по журналистика в УНСС и водещ в програма "Хоризонт" на БНР. Демократични  дефицити "Примерно там, където няма разделение на власт или където се губят границите, там, където няма взаимен контрол, там, където се овладяват..

публикувано на 14.11.25 в 14:15

Наталия Георгиева: Украинският сладкар, който носи вкусове и вдъхновение в България

Днес в рубриката "Мигранти с таланти"  ви представяме Наталия Георгиева , която е от Одеса, Украйна, и е с корени на бесарабска българка. Завършва кулинарно училище за сладкарство в Киев и специализира в Западна Европа, където усъвършенства и надгражда своите кулинарни умения. В Украйна посвещава живота си на кулинарията, а когато пристига в България..

обновено на 14.11.25 в 11:56
Покана за събитието

Класики и нови заглавия: френското кино блести в програмата на "Киномания"

В рубриката "Темата на деня"  на "Нашият ден"  акцентът пада върху откриването на Фестивала на френския филм, част от програмата на "Киномания" . В студиото гостува Мария Конакчиева от Френския институт в България, която разказа за значението на събитието и състоянието на европейското кино днес. Конакчиева подчертава, че макар американското кино да..

обновено на 14.11.25 в 11:34
Покана

Популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми"

За четвърта поредна година популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми". Проектът насърчава говоренето за мъжкото ментално здраве в месеца на световната кампания #Мovember. Този път проектът представя нови лица, нови гласове и нови форми на изкуство, които отварят пространство за съпреживяване, грижа и..

публикувано на 14.11.25 в 10:58

Виетнам: близо или далеч

В периода 13-15 ноември в Ректората на Софийския университет "Св. Климент Охридски" се провежда международна научна конференция "Виетнам е близо: наследство, приемственост, бъдеще" , организирана от специалност "Южна, Източна и Югоизточна Азия" при ФКНФ в партньорство с Института за изследване на изкуствата при БАН и Стопанския факултет...

публикувано на 13.11.25 в 15:26