На българския пазар вече са на разположение на меломаните последните записи на двама обичани певци, които гостуваха и в България.
Избрах творби, които са най-привлекателни за първо запознанство със света на операта. Надявам се, че направих правилния подбор, който ще насърчи хората да открият за себе си повече класически произведения – казва Андреа Бочели в представянето на албума. Признавам, че ми се замая главата когато се заех да определя пиесите от настоящия албум, в който са включени най-важните творби от моята оперна авантюра и който съдържа най-ослепителните моменти от историята на операта. С гордост си спомням и за срещите си с най-престижните световни оркестри, великолепните зали където съм бил или дългите години, които посветих на операта.
Албумът се нарича „Последна колекция”. Това са арии вдъхновявали Бочели в продължение на цялата му кариера, от най-ранния му оперен спомен до най-новия му запис на Donna non vidi mai от „Манон Леско” на Пучини. Това не са просто роли и произведения, с които Бочели печели признание, а личен избор – всяка ария заема специално място в живота на прочутия тенор.
Толкова много са ангажиментите на Пласидо Доминго напоследък, че направо се учудвам на издръжливостта на този човек. Записа два диска – „Очарованието на морето” и операта „Манон Леско”, пее непрекъснато по цял свят, среща се с млади певци.
Музикантите от групата „Барбара Фуртуна” разказват как се е родила идеята за участието им с диска на Пласидо Доминго „Очарованието на морето” – През февруари тази година получихме имейл от Бруклин от един продуцент, който ни предложи да включи наши изпълнения в предстоящ проект. След това се оказа, че Роберт е композитор, диригент, аранжор и продуцент, приятел на Хърби Хенкок, работил е със Стиви Уондър и Стинг. Свързахме се с него и той ни каза, че ще продуцира следващия албум на Пласидо Доминго – „Очарованието на морето”, и че двамата са влюбени в песента „Анджулина” на нашата група. Избрали я след като прослушали стотици песни свързани със Средиземно море. Като стигнали до Корсика избрали нас. Това е логично, но и вълнуващо, защото Доминго пее на корсикански – фантастично, още повече, че се вписва в нашата дълголетна битка за културата и езика ни. В хода на разговорите разбрахме, че ни предлага ние самите да пеем с Доминго. Невероятно – с най-големия оперен певец, един от тримата велики, диригент, шеф на операта в Лос Анжелес, записал повече от 100 опери. Той е върхът на всичко, което се прави в музиката. Това е неизразима гордост за нас – нашата корсиканска песен, полифонията й, тъй презирана някога ще може да достигне върховете. Предложиха ни да отидем за три дни във Валенсия в Испания. Беше изумително да работим с двамата – Роберт Саден – който никога нищо не пише, всичко е импровизирано и Доминго при когото всичко трябва да е подредено по минути. И ние между двамата. Те пък поискаха ние да сме такива, каквито сме. А колкото до Пласидо – той е удивителен човек – около него се усеща онази аура, каквато обгръща големите творци. Той ни накара да пеем, а той просто да добави гласа си към квартета ни. Бяхме като на друга планета сред изключителни музиканти свикнали да работят с най-прочутите – Стинг или Принс.
В представянето на диска може да се открие любовта на певеца към средиземно море. Пред твоето величие се прекланям и съм дълбоко признателен от привилегията да бъда роден в страна, докосната от твоите брегове: Испания. Отдавам ти чест по единствения ми възможен начин: като пея песните ти…, казва Пласидо Доминго и се весели в топлината на средиземноморското слънце, докато твори музика от богата и разнообразна традиция – както фолклорни, така и популярни песни.
В записа основни действащи лица са групата „Барбара Фортуна” от Корсика, Чико Пинейро, участва и певицата Йелена Чирич, Марк Фелдман, френският челист Венсан Сегал, американецът Айра Колман – басист и от Мароко Рани Крийа, перкусии. Включени са песни от Сардиния, Италия, Испания, Корсика, Гърция, Франция. Пее се на всички тези езици, както и на иврит и ладино. Могат да се чуят и станалите вече класика „Върни се в Соренто” и „Любовно удоволствие”.
През тази година, освен соловите албуми, Пласидо Доминго и Андреа Бочели записаха и операта „Манон Леско” на Джакомо Пучини с общинския оркестър на Валенсия. Доминго е диригент, Бочели е кавалер Де Грийо, Ана Мария Мартинес е Манон.
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..