Потребителските нагласи в Германия за третия месец на настоящата година бележат известно отслабване на фона на промените в американската администрация и същественото увеличаване на немска инфлация, като влошаване отчитат както икономическите, така и очакванията за доходите на домакинствата, показва последно проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за март, се понижи до 10,0 пункта от 10,2 пункта през февруари при очаквания за по-скромно понижение до 10,1 пункта.
Промяната на администрацията в САЩ и неотдавнашното значително нарастване на инфлацията доведоха до известно охлаждане на общата позитивна потребителска настройка през февруари. Въпреки това сдържано отстъпление, потребителите продължават да проявяват желание за покупки, макар, че техният оптимизъм е леко обезсърчен, отбелязва базираният в Нюрнберг институт.
Отделните важни подиндекси на института, определящи настройката на потребителите в Германия през текущия месец (през януари), също бележат понижения.
През февруари индексът на икономическите очаквания на немските потребители се влоши рязко до 9,7 пункта от 21,6 пункта в началото на годината (най-високо ниво от юни 2015-а година), като това представлява първото негово понижение от пет месеца насам. Според института GfK, този солиден спад означава, че нарастването на индекса на икономическите очаквания през предходните четири месеца е почти напълно заличен, но въпреки това икономическият климат е все още по-добър спрямо година по-рано, задържайки с 6 пункта над неговото ниво от февруари 2016-а година.
Изглежда, че политиките на новия американски президент водят до несигурност и до икономическо безпокойство сред германските потребители. Плановете на Доналд Тръмп да засили протекционизма увеличават притесненията, свързани със сигурността на работните места и по-специално сред германците, заети в експортно-ориентираните сектори като автомобилостроенето, химическата индустрия и производството на машини и съоръжения, посочва GfK.
Индексът, оценяващ очакванията на германците за техните доходи, също се понижи рязко до 48,1 пункта от 58,3 пункта през декември, главно поради солидното увеличаване на инфлацията.
В същото време индексът, измерващ желанието на германските потребители за бъдещи големи по размер покупки, спадна с 6 пункта до 51,6 пункта в резултат на по-малко благоприятните икономически перспективи.
По-рано този месец институтът GfK прогнозира нарастване на частното потребление в Германия с 1,5% през настоящата година.
Компанията обаче отбеляза, че докато частното потребление отново ще допринесе за икономическия растеж на Германия, има серия от рискове, които могат да представлява сериозна опасност за потребителският климат през тази година. Тези рискове включват бъдещият икономически курс на САЩ при управлението на новия президент, растящата инфлация, наближаващите преговори с Великобритания за "Брекзит" и неясният изход от предстоящите избори във Франция, Холандия, Германия и вероятно в Италия, посочва институтът GfK.