Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Оперната прима Соня Йончева: Следващата ми мисия е връщането на музикалното образование в училищата

Снимка: Личен архив

Продължава нашата среща в ефира на Радио София със Соня Йончева. От Ню Йорк, където пее Норма на сцената на Метрополитен опера (събитие, за което говорят всички в културните среди там – и почитатели, и критика, като най-авторитетните издания публикуват рецензии, някои – пълни с адмирации, други – по резервирани) тя ни разказа за албума си с провокативното заглавие „Куртизанка“, който ще представи и по време на своите две изяви в София - на 12 и 15 април в зала „България” заедно с Фестивалния оркестър „Изкуството на барока”, воден от цигуларката Зeфира Вълова.

Албумът е записан през 2022 г. в Генуа, Италия с Orchestra dell'Opera Carlo Felice Genova, ръководен от Марко Армилиато. В него Соня Йончева обединява вечни женски фигури – силни и знакови, като някои от тях са реални исторически личности.

Oт години искам да запиша такъв диск. Много от ариите в него съм ги пяла на сцена, в спектакли и винаги съм била изумена от факта, че когато тези жени избират любовта, което за нас сега е толкова естествено, те са обречени на смърт от своя автор или композитор.“

Една от тези истории я вдъхновява да пристъпи най-накрая към реализирането на тази своя идея.

Когато прочетох книгата за живота на Вероника Франко и бях потресена – едно момиче от Венеция, което иска да бъде поетеса, но обществото, в което живее, ѝ забранява да получи образование. И единственият път, по който тя може да стигне до това образование, е да стане куртизанка. Тази книга окончателно ме убеди, че трябва да запиша  албума „Куртизанка“.

За какво би искала да има повече време Соня Йончева?

„За семейството си време винаги намирам - когато не съм на сцената, съм с тях. Но бих искала да имам възможност да дам много повече воля на своята фантазия, защото в главата ми има толкова много проекти, че се надявам животът ми да ми стигне да ги осъществя. Знаете ли, един оперен певец има много ограничения, защото ние четем една партитура и я изпълняваме. При интерпретацията ни се дава възможност да сложим отпечатък от нашия образ днес, но все пак това не е нещо, което сами сме измислили, идеята не идва от нас.“

И стигаме до друга, ключова за Соня Йончева, посока – музикалното образование.

Разказва как в Швейцария, където семейството ѝ живее, са ги поканили заедно с нейния съпруг (диригент) да направят малък уъркшоп в училището на децата им – „да има разкажем за класическата музика, какво е да си оперен певец… и видях как тези деца отвориха едни големи очи и слушаха в захлас тази музика. Моята нова борба е да се възвърне основаното музикално образование в училищата. Защото из Европа, и в Щатите масово се премахват часовете и програмите по музика, което наистина е тъжно. Работя усилено в посока на запазването на тези часове и даже някои от бъдещите ми проекти са свързани именно с това“.

Стигаме отново до концертите в София, с бароковата програма с музика на Георг Фридрих Хендел – музика, която е изиграла важна роля за изграждането на кариерата на Соня Йончева.
Срещите ѝ с българската публика са две – на 12 и 15 април.

За мен е привилегия да бъда в България. Повече от 20 години не съм празнувала Великден там и съм много развълнувана  - ще мога да отида на църква и след това да пея за моите почитатели и моето семейство“, отбеляза още примата.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна