Все по-често потребителите изразяват своите недоволства от закупените стоки и начина на обслужване. 15 март е Световният ден на потребителите.
Първото официално отбелязване на Деня е през 1983 година и от тогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. У нас официално за първи път се отбелязва преди 9 години.
В Световния ден на потребителя говорим за правото на безопасност, информация, избор и това да бъдеш чут.
Чуйте какво е мнението на гражданите от анкетата в звуковия файл.
“Важно е да отбележим, че освен права, потребителите имат и задължения. Тяхното задължение е да знаят кой е търговецът и да проучат какво може да се случи, ако нещо се обърка“, казва Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в ефира на “Нашият ден“.
Кога могат да се обърнат хората към Европейския потребителски център?
“Необходимо е да живеят в България, без значение от каква националност са. Да са се обърнали преди това към търговеца писмено, за да има доказателство. Важно е и този търговец да съществува и да бъде в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното Кралство“, информира тя.
При онлайн пазаруването…
“Основните жалби, за които получаваме сигнали, са свързани с правото на връщане и проблем при доставката. Ако направим сравнение с първите два месеца и половина, имаме около 30% увеличение на оплакванията, свързани с правото на връщане. Това е добра възможност да върнем стока, закупена през интернет. Важното е да не сме я ползвали повече от това да я премерим. Няма как да върнем пералня, в която сме изпрали дрехите си например“, казва още тя.
“Потребителите могат да ни намерят на сайта, могат да се свържат с нас и по телефона, присъстваме и в социалните мрежи“, посочва още Спасова.
Чуйте пълния разговор в звуковия файл.
“Хората масово не вярват, че ако отидат на съд, ще спечелят делото. Не вярват също, че ако подадат жалба в институция, тя ще си свърши работата. Това води до една пасивност и свиване, до едно нарастващо недоверие, което се възпроизвежда. Трябва да си върнем увереността и оптимизма, познавам изключително много хора, които успешно са си защитили правата в съда. Там има разбира се някои проблеми, свързани с дългите срокове или с големите разходи, но въпреки това има много хора, които успяват“, посочва още той.
Според него трябва да се научим да не си даваме лесно парите и да не се предоверяваме.
Чуйте пълния разговор в звуковия файл.