Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Световен ден на потребителя – познаваме ли правата си?

Снимка: БГНЕС

Все по-често потребителите изразяват своите недоволства от закупените стоки и начина на обслужване. 15 март е Световният ден на потребителите.

Първото официално отбелязване на Деня е през 1983 година и от тогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. У нас официално за първи път се отбелязва преди 9 години.

В Световния ден на потребителя говорим за правото на безопасност, информация, избор и това да бъдеш чут.

Чуйте какво е мнението на гражданите от анкетата в звуковия файл.  

“Важно е да отбележим, че освен права, потребителите имат и задължения. Тяхното задължение е да знаят кой е търговецът и да проучат какво може да се случи, ако нещо се обърка“, казва Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в ефира на “Нашият ден“.

Кога могат да се обърнат хората към Европейския потребителски център?

“Необходимо е да живеят в България, без значение от каква националност са. Да са се обърнали преди това към търговеца писмено, за да има доказателство. Важно е и този търговец да съществува и да бъде в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното Кралство“, информира тя.

При онлайн пазаруването…

“Основните жалби, за които получаваме сигнали, са свързани с правото на връщане и проблем при доставката. Ако направим сравнение с първите два месеца и половина, имаме около 30% увеличение на оплакванията, свързани с правото на връщане. Това е добра възможност да върнем стока, закупена през интернет. Важното е да не сме я ползвали повече от това да я премерим. Няма как да върнем пералня, в която сме изпрали дрехите си например“, казва още тя.

“Потребителите могат да ни намерят на сайта, могат да се свържат с нас и по телефона, присъстваме и в социалните мрежи“, посочва още Спасова.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл. 

“Имам чувството, че голяма част от българите разсъждават за потребителските си права в трето лице – някой трябва ме защити, някой трябва да овладее цените, някой трябва да направи нещо… Иска ми се хората да започнат да говорят като потребители в първо лице, защото потребителите всъщност имат и голяма сила, която подценяват и това е правото на избор. Гласуваме всеки ден с портфейлите си“, казва в ефира на “Нашият ден“ Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители".

“Хората масово не вярват, че ако отидат на съд, ще спечелят делото. Не вярват също, че ако подадат жалба в институция, тя ще си свърши работата. Това води до една пасивност и свиване, до едно нарастващо недоверие, което се възпроизвежда. Трябва да си върнем увереността и оптимизма, познавам изключително много хора, които успешно са си защитили правата в съда. Там има разбира се някои проблеми,  свързани с дългите срокове или с големите разходи, но въпреки това има много хора, които успяват“, посочва още той.

Според него трябва да се научим да не си даваме лесно парите и да не се предоверяваме.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл. 

По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени