Обръщайте внимание на качествените хранителни продукти и се информирайте, къде да пазарувате. Всеки един закупен български продукт е инвестиция и участие на гражданите в българската икономика и по-добър живот, призова Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища, в интервю пред БНР.
"Наблюдаваме стабилен и конкурентен пазар, който е най-добрият регулатор при взаимодействието между търсене и предлагане", посочи той.
В "Хоризонт до обед" Иванов коментира малката потребителска кошница.
И твърди, че няма увеличение на стойността в сравнение с 2023 г. Но уточни, че зависи какво ще има в нея и съобщи, че има увеличение на слънчогледовото олио, лоша реколта, и на маслото заради проблем с производството на мляко в европейски мащаб.
"Пазарът е балансиран, не е манипулиран вследствие на сблъсъка от търсене и предлагане. Там където има проблеми е заради недобри търговски практики. Има градове, където едни и същи продукти са с различни цени", коментира председателят на Държавната комисия на стокови борси и тържища.
Иванов посочи, че имаме голяма сила, негово височество клиента – потреблението, което е половината от пазара и "от него зависи как ще се развива пазарът".
"Потребителите повече да се информират, да видят цената на едро и дребно, и да преценяват обекта, каква цена и качество предлагат. И ако добре направим избор, ще имаме потребителска кошница на по-ниски цени и от 2023 и да прекъснем лошите търговски практики", призова Иванов.
Той посочи, че една от причините за високите цени е обременената верига от производителя до магазина. И обясни, че за да се преодолее проблемът – земеделските производители трябва да се обединяват и така ще си осигурят по-добър пласмент, по-добър маркетинг и цена.
"Най-голямата пречка е народопсихологията, на българина му е трудно да работи заедно и когато сме в колектив показваме лоши резултати. Когато губиш три пъти се променя начинът на мислене. Земеделските производители губят години наред и повтарят грешки заради лошо планиране", коментира Владимир Иванов.
Като добър пример той посочи производителите на яйца у нас:
"Проумяха, че с уголемяване на мащаба ще имат по-добра пласментна тактика, маркетинг и ще покрият разходите, и стават адекватни на пазара", каза Иванов.
И предупреди, че в София има няколко магазина с бутикови цени на домати и краставици.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.