2
На 16 ноември 2025 г. в 19.30 ч. в католическата катедрала "Св. Йосиф" в София ще се проведе бароков концерт, посветен на празника на покровителката на църковната музика – римската мъченица св. Цецилия. Концертът "Cantantibus organis" е част от поредица от събития, организирани от фондация "Кончерто Антико" в памет на Янко Маринов (1975-2025), виртуозен пианист, органист и изследовател на старинната музика. Следващият концерт - "Воюващите кралици", е предвиден за края на декември.

"Това е първият концерт, който правим без нашия скъп приятел и колега Янко Маринов" – разказва Станислава Георгиева, органистка, пианистка и дългогодишна негова асистентка. – Това е традиция, създадена благодарение на него в католическата църква. Нашата отговорност е толкова по-голяма, защото публиката вече има възпитан вкус към музиката и твърде големи очаквания".
В концерта, посветен на светицата от ІІІ в., са включени произведения, свързани с паметта й, която се почита на 22 ноември. През 16 в. съществуват цели музикални общности – в Рим и Лондон, които честват празника й и й посвещават оди. Известна е и една меса, написана съвместно от 7 композитори.

Един от тези мотети – на Лука Маренцио, е включен и в програмата на концерта, заедно с творби от Бах, Хендел (Ода за деня на Св. Цецилия – Cecilia, volgiunsguardo), Пърсел, Букстехуде, Таркуинио Мерула, ария из кантатата "Легенда за св. Цецилия" на Юлиус Бенедикт. Изпълнители са музиканти, концертирали през годините с Янко Маринов – Станислава Георгиева на чембало и орган, сопраното Анастасия Алтухова, басът Георги Бейков, както и струнен ансамбъл: Ана Иванова – цигулка, Катя Вълева – виола, Катерина Дачева – виола и Весела Дърварова – виолончело.
"Воюващите кралици" е следващият концерт, който музикантите ще изпълнят почти в същия състав на 29 декември в Музикалната академия "Проф. Панчо Владигеров" в София с подкрепата на Италианския културен институт. Автор на концепцията на концерта, замислен като част от барокова поредица, е Янко Маринов.

"Представя се творческата конкуренция между две оперни диви, които са пели в началото на 18 в. – Фаустина Бордони и Франческа Куцони. Те са много различни помежду си. Например композиторите предпочитали сопрана на Куцони в лиричните арии, докато Бордони е мецосопран. Конкурирали се по време на изпълнението за обичта на публиката. Всъщност тогава публиката много се вживявала във всичко това и дори на една оперна премиера настъпили бурни размирици. В програмата на концерта ни ще бъдат включени творби, които са обвързани с техните биографии от Хендел, Хасе, също така и творби от Порпора."
Концертите са съорганизирани от фондация "Кончерто Антико", създадена в памет на Янко Маринов, който освен че е органист и пианист, се занимава с музикална палеография, изучава пеперудите, участва в програми за възстановяване на популацията на застрашени видове и се интересува от микробиология.
"Няколко приятели не Янко решихме да организираме фондация, за да се опитаме да продължим дейностите, които той започна – разказва председателят й проф. Георги Вайсилов. – Надяваме се това да ни помогне да изпълним поне част от тези дейности в бъдеще. Чрез Станислава Георгиева вървим в посоката на музикалните му интереси, но за другите области на неговите широки интереси ще търсим други възможности. "

Името на фондацията – "Кончерто Антико" препраща към консорта за старинна музика, основан от Янко Маринов през 2000 г. Ансамбълът има променящ се състав, но в основата винаги е създателят й, който участва като органист, чембалист и разбира се – с творческите си виждания.
"Познаваме се още от нашите студентски години в Академията, когато бяхме в класа на проф. Нева Кръстева и мога да кажа, че съм получила от него изключително много при собственото си развитие с органа. Той беше личност с наистина необозрими възможности, които по-най добрия начин успяваше да концентрира във всичките си
дейности, с които се занимаваше – изследователската и изпълнителската, организирането на различни музикални проекти, било то за изпълнение на музика, за дигитализиране на музикални ръкописи. Имаше много задълбочени търсения, които, доколкото знам, датират още от годините му в музикалното училище и по късно продължават да се задълбочават. Техниката, която се въвежда за първи път от Лист, Бузони и Алкани – може да се каже, че той я доразвива по свой начин и благодарение на това успяваше да постигне наистина изключително виртуозно изпълнение на клавирни творби, които са с много голяма трудност. Имахме привилегията да сме близо до него и да присъстваме на всичките тези концерти, които бяха истинско събитие, нещо феноменално. "