Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Избрано от колекцията на Радио България...

На Великден във видинския край почитат мъртвите с поменални хорà

| обновено на 20.04.20 в 08:35

Нозете стъпват тежко, впримчени в натрапчивия ритъм на мотиви, които нагнетяват. Край огъня, хванали се за ръце, мъже и жени играят хоро, а мъртвите присъстват редом с живите. На втория ден от Възкресението.

От незапомнени времена жителите на видинските села Бойница, Гъмзово, Градец, Раброво се хващат на т. нар. поменално хоро, за да почетат починалите от миналия Великден насам, но и за да усетят духа на своите мъртъвци. Около средновековния скален манастир в местността Алботин те изпълняват ритуален танц, вярвайки, че на всеки, преселил се във вечността, трябва да бъде “раздадено” хоро.

Това е ритуал, който се извършва в т. нар. Златен рог около Видин – селата по река Дунав, в които хората обикалят с портретите на своите близки, напуснали ги през годината – разказва журналистът и режисьор Стефан Джамбазов, заснел заедно със сина си Давид документалния филм “Хорото на мъртвите”. – Тогава се играят бавни хорà и роднините на починалите даряват съселяните си с великденски яйца, дрехи, храна, вино. Но поменът им не е с плач, тъй като се смята, че отишлите си от този свят също присъстват на празника и на този ден светът на живите и мъртвите се свързва. Те дори поставят снимките на починалите на прозорците на къщите си, за да гледат навън.



Поменалните хорà се асоциират с древни практики и се играят с бавна стъпка обратно на часовниковата стрелка. Легендата за тях отвежда при тракийските племена, които погребвали мъртъвците си с песни и веселие, и вероятно първи създали обичая за “раздаването” на хоро. Защото, оказва се, от край време хората си представят задгробния живот подобен на земното си битие. Традицията битува най-вече във влашките села, а власите са известни с почитта си към отвъдното. За тях няма ясно изразена граница между двата свята, казва във филма етнографката Десислава Божидарова.

Не случайно власите наричат себе си романизирани траки, затова и вярват в задгробния живот и изпращат умрелия с най-ценните му вещи, понякога дори с телевизор. Някои от тях пък изпълняват ритуала приживе – събират близки на трапезата, попът я опява, и всички, без главния “герой”, ядат и пият. Други пък издигат надгробния си паметник, докато все още са на този свят.


За съжаление, ритуалът все повече изчезва, защото местните власти не го подкрепят, видинският край продължава да се обезлюдява, а и хората не се интересуват толкова – казва Стефан Джамбазов. – Докато едно време традицията е била много разпространена и на Алботинския манастир до Хайдук чешма среща са си давали много родове. На първия ден от Великден те са правили ритуала в селата си, а на втория са се събирали, за да “даряват” хорàта, и е ставало като събор. През последните години обаче поменалните танци биват заменени от самодейни изяви, които нямат нищо общо с традицията. Така си отива и тази оцеляла през годините връзка между живота и смъртта, между днешния и миналия свят, между небето и земята – тази древна, философска, езическа, но и свързана с християнството традиция, според която на Възкресение, мъртвите и живите се събират и тръгват заедно.

И макар нехайството и отрицанието ни да отнасят и последните, наследени от древността традиции, докато по видинските земи крачи един-единствен жив свидетел, той все така ще изповядва споделеното във филма: В нашия край живеем повече за мъртвите, при нас всеки празник за тях го правим. И вместо да се радваме, че сега е Великден и че Христос е възкръснал, ние играем хоро за умрелите. Ние обръщаме другата страна и отиваме на хорото – танцуваме и плачем. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Атанаска Иванова, читалище

От динен маджун до Дервишовден – кои са най-новите "Живи човешки съкровища" на България

Осем автентични български традиции и предавани през поколения умения от различни краища на страната бяха вписани в Националната представителна листа на нематериалното ни културно наследство и така станаха част от "Живите човешки съкровища" на..

публикувано на 11.12.24 в 06:15
Снимка: читалище „Искра 1898“ - Борово

Тайните на бялата халва и как един десерт съхранява стари нашенски обичаи

Халвата, това сладко изкушение с ориенталски привкус, е добре дошло на нашата трапеза, особено по празници. Съдейки по описания на западни пътешественици, халвата е била разпространен десерт по българските земи още през XVI век . Нашенската й..

публикувано на 26.11.24 в 10:30

Пазарът като културен феномен вчера, днес и утре

Едно от най-любопитните и колоритните места на всяко населено място е неговият пазар. Без значение дали е ежедневен или се случва в специален ден от седмицата, дали има специфика на продукцията, която предлага или не, пазарът е културен феномен, който..

публикувано на 07.10.24 в 10:30