Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Закупуването на нов автомобил – все по-достъпно в България

Снимка: shutterstock

Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.

Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.

В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.

Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.

Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.

Редактор: Стоимен Павлов




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

ВАС отново не си избра председател

Кандидати за председател на Върховния административен съд (ВАС) отново няма, предаде БТА. Пленумът на Висшия съдебен съвет проведе заседание при повторен опит да бъде избран ръководител на институцията. Процедурата се провали при първия опит, защото за..

публикувано на 28.11.24 в 11:28

Между София и Пиза тръгва директен полет

От 30 март 2025 г. нов директен полет ще свързва София и Пиза, Италия. В съобщение на столичното летище се уточнява, че полетите ще се осъществяват от нискотарифната авиокомпания Ryanair. Те ще се изпълняват три пъти седмично – всеки вторник, четвъртък и..

публикувано на 28.11.24 в 11:25

Бъдещето на пазара на недвижими имоти в столицата обсъждат експерти

Real Estate Business Forum "Стандарти на бъдещето в средата ни на живот" ще събере днес експерти в София. Акцент в дискусиите ще е пазарът на недвижимите имоти в българската столица и региона. Ще бъде представен анализ на ситуацията на пaзapа,..

публикувано на 28.11.24 в 06:00