Стартира процесът за техническа паспортизация на сградите в България.
Крайният срок за изготвяне на технически паспорти на сградите беше 31 декември 2022 година. Предлага се този срок да се удължи с още две години до 2024 година предвид сложната пандемична обстановка.
По принцип всички жилищни сгради, построени преди 2007 година, трябва да имат технически паспорт. Документът отразява реалното техническо състояние на сградата, а изискването е на Европейския съюз.
Техническият паспорт ще бъде необходим при нотариални сделки. В него трябва да има информация за сградата, характеристики, предписания за бъдещи ремонти, които трябва да се направят, за да може тя да се поддържа в добър вид и инструкции за безопасност. Идеята на паспортизацията е да се създаде един стандарт, от който да може да бъде добита една обективна представа за сградата.
Какви са преимуществата на сградата, която има технически паспорт разяснява инж. Огнян Атанасов, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране:
"Определено е хубаво една сграда да има технически паспорт и предимствата са следните: първо, няма да се стига до междусъседски скандали...второ- ще има яснота какво е реалното състояние на сградата и в какво живеем, каква е конструкцията, колко енергия потребяваме...тоест когато си купувате жилище ще си направите сметка дали ви е изгодно, колко енергия се харчи, да си планувате разходите или да изберете друго жилище, където всичко е направено и няма да имате разходи в следващите 10 години. "
Цената за изготвяне на паспорт се определя от площта на сградата, има значение и кога е въведена в експлоатация. За по-старите сгради са необходими по-големи обследвания. От голямо значение е и състоянието на самата сграда. Необходимо е надзорната фирма на място да дойде, да види състоянието на сградата и тогава да даде оферта за цена- обяснява инж. Огнян Атанасов:
"Каквато и цена да се казва така на ангро е спекула. Точна и акуратна цена може да се даде само след направен оглед на сградата. Затова моят апел е - когато домоуправителите искат оферта, да изискват фирмите да дойдат на място , да видят сградата, дали има техническа документация и тогава да изготвят оферта...защото всичко друго е лъжа и измама.....Цената е различна в зависимост от това какво е състоянието на сградата, дали има архитектурен проект и др. Паспорт може да се издаде само на отделен вход, когато са отделени с конструктивни фуги. ..Към днешна дата сградите строени след 2007 година имат технически паспорт и всички сгради, които бяха обект на енергийна ефективност. Сградите строени между 1999 и 2007 година могат да получат технически паспорт без обследване, а от надзорната фирма, която е водила надзора...Хубаво е да се удължи срокът, но е хубаво да почваме подготовката още от сега, тоест всеки един да си потърси техническата документация на сградата. Ако я няма налична при домоуправителя или при някой от живущите, да поискат от архивите на общината, където би следвало за една част от блоковете да има информация. През това време е хубаво да наберем информация за правените преустройства и реконструкции в блока."
Съгласно Наредба 5 за техническите паспорти на строежите, която е в сила от 2007 година, такива трябва да имат всички сгради в страната. В техническите паспорти влизат няколко основни изисквания: механично съпротивление, устойчивост, безопасност при пожар, хигиена, здраве, околна среда, достъпност и безопасност при експлоатация, защита от шум, икономия на енергия и топлосъхранение, устойчиво използване на природните ресурси.
Обследването на сградите е задължително и ако има отказ за плащане, съответната община ще поеме разхода, но след това ще си търси парите по съдебен ред.
Собствениците на имоти ще се издължават както за апартаментите си, така и за идеалните части тоест за цялата разгърната площ.
Кои са основните стъпки за осъществяването на паспортизацията и кой е най-правилният начин за изчисляване стойността на техническия паспорт , обяснява инж Огнян Атанасов:
" Общото събрание трябва да възложи на домоуправителя технически лица, които да го изготвят. ..Домоуправителят се свързва с тези екипи, те изготвят офертата, дават я и общото събрание я одобрява, възлага на домоуправителя да сключи договор и на база на сключения договор се изготвя технически паспорт. След като се изготви се приема от общото събрание на блока ...
Най-правилният начин за изчислявана на заплащането на техническия паспорт е всеки един да заплати на притежаваните от него идеални части от сградата, защото съгласете се и аз и вие имаме апартаменти, но вие имате ателие от 25 кв.м , а аз мезонет от 200 кв.м. , тогава не следва да платим една и съща сума, а на база на идеалните части от сградата. Техническият паспорт обхваща три части : основните характеристики на строежа, второ, мерките за поддържане и трето, указания и инструкции за безопасно използване. Моят съвет е - хората като ще плащат, по-добре да платят за един качествен продукт, а не просто една папка, която ще събира прах. "
Издаването на технически паспорт не е нещо ново, това се извършва при всички сгради, построени след 2007 година - каза арх Емил Андреев:
" Трябва да се направи обследване от специалисти, за да се изясни какво е физическото състояние на основните строителни елементи на сградата и какви мерки могат да бъдат предвидени. Изясняват се и функционалните характеристики на сградата от екип на специалисти. Всичко е въпрос на договаряне със специалистите, това се извършва от надзорна фирма, това е частно договаряне, но минимум три месеца са необходими за обследването и за изготвянето на самия паспорт. Цените се формират индивидуално, зависи от много фактори- има ли документазция, какви специалисти ще работят, трябва да има архитектурна част, конструктивна част, ВиК, електросъстоянието и др.
Тези технически паспорти се изработват от надзорни фирми, които имат лиценз от МРРБ... Предполагам, че ще има усложния, защото има много празни апартаменти и не се знае кой ще плаща за това, сериозен е този проблем. Оторизирани за изработване на проекти са надзорните фирми, във Видин те са повече от три."
Къщите на село също трябва да имат технически паспорт. За къщите под 100 кв м не е необходимо да се наеме надзорна фирма.
Повече може да чуете в прикачения звуков файл.
На днешния ден спасителите от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" отбелязват п рофесионалния си празник. За да разкаже за отговорността и предизвикателствата на тази нелека професия, в студиото на Радио Видин гостува главен инспектор Генади Янчовски - началник на сектор "Пожарогасителна и спасителна дейност..
През целия си живот доктор Ирини Харингфорд е живяла с мисълта, че е била изоставена от родителите си. „Подарена“ на леля си. Вярвала е, че майка ѝ и баща ѝ са я отхвърлили, избирайки да оставят в семейството само прекрасната ѝ сестра Елинор. Романът „Сестра ми“ на Мишел Адамс е от книгите, които през цялото време ти се иска да..
Днес ще ви разкажем една от онези истории, които топлят сърцето . Преди повече от две години Стефка Иванова от Видин намира малко кученце, захвърлено сред боклуците. Кръщава го Лиза. Изтощена, слаба и отчаяно нуждаеща се от грижа, Лиза започва да разцъфтява с всеки изминал ден от вниманието и обичта на Стефка. Животът, и на двете, се..
Групи и индивидуални изпълнители на автентичен фолклор ще представят област Монтана на 13-ия Национален събор на българското народно творчество в Копривщица, който тази година ще се проведе от 8 до 10 август. Определени са от жури с председател д-р Стела Ненова от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН. За Славейко..
Със символична "първа копка" днес беше дадено началото на изграждането на индустриалния парк "Видин-юг", обособена територия, за която са осигурени устройствени, технически и организационни условия за производствени дейности. Южната индустриална зона в крайдунавския град е разположена върху част от терена на бившия завод за гуми "Видахим" и е..
В "Едно" представяме събитията, които от фондация "Подкрепа за реализация"- Видин организираха през последните седмици. Във видинското село Майор Узуново се проведе десетото издание на международния етнофестивал за хора с увреждания "Балканска среща". Организира се от фондация "Подкрепа за реализация" в партньорство със сдружение от..
Днес ще си говорим за литература... и ако тя, литературата, беше напитка, тази вечер във Видин щеше да бъде поднесена с резен залез, щипка музика и коктейл от изящни думи. Ще ви разкажем за събитието Вечер(на) дума , което не просто събира поети и писатели. Стилът? Официален. Етикетът? Изискан. В тази вечер, в която думите ще звучат..