В публикация на български потребител в TikTok се твърди, че знак върху опаковката на кувертюр показва не само наличието на атразин в продукта, но и на "буби".
По данни на самия потребител в профила му във Facebook към 5 април статичното видео в TikTok е видяно 73 000 пъти, харесано е близо 1200 пъти, споделено е 650 и е запазено в колекции 242 пъти.
\
Към 14 април т.г. видеото е гледано над 94 200 пъти:
.
В последните месеци все повече се разпространява твърдението, че веществото атразин превръща младите мъже в жени. Призовава се да не се купуват храни с логото на Rainforest Alliance, изобразяващо жаба. Вероятно и в тази публикация опасението на потребителя за наличието на атразин е свързано с това твърдение. Екипът за проверка на факти на БНР вече установи, че то е невярно. При хората атразинът не може да смени пола, тъй като комбинацията от две полови хромозоми определя биологичния пол на ембриона и тази генетична информация не може да се променя. Не е вярно и че логото, изобразяващо жаба, показва, че в дадените храни и напитки има наличие на атразин или продуктите са отгледани на места, на които хербицидът се използва. Печатът доказва, че продуктът достига до потребителите чрез земеделци, които отговарят на екологични, социални и икономически критерии, изложени в стандарта на международната неправителствена организация Rainforest Alliance.
При търсене по изображение в Google на логото, което според потребителя вече показва "буби" в кувертюра, установихме, че то е на международната организация Fairtrade.



Fairtrade е международна организация от търговски мрежи - дистрибутори на продукти, произведени в по-бедните държави и разпространявани в икономически по-напредналите. Целта на тези организации е да подобрят трайно условията на труд за членуващите производители, както и да опазят околната среда. В движението участват три регионални мрежи на производители - фермери и работници в Африка и Близкия изток, Азия и Тихия океан и Латинска Америка и Карибите. Целта е да се осигури на производителите от развиващите се бедни страни възможност да продават продукцията си на глобалния световен пазар и да получават адекватно заплащане. По този начин се ограничава експлоатацията на детски труд и глада.
В официалния сайт на FAIRTRADE са подробни описани различните форми на логото и тяхното значение.



Твърдението, че конкретно лого върху хранителен продукт показва наличието на насекоми и веществото aтразин в него е НЕВЯРНО. Логото е на търговското партньорство Fairtrade, което цели да допринесе за устойчивото развитие, предлагайки по-добри търговски условия на дребните производители и работници от Африка, Азия и Латинска Америка.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,