Вярно ли е, че собствениците на нови автомобили вече няма да ги притежават?

Снимка: Pixabay/Ralf van de Wal

В публикации в „Автомедия“ и „България Он Еър“ се твърди, че традиционният бизнес модел за продажба на автомобили е напът да се промени. Това, което досега е било обичайна практика – клиентът купува колата си от търговеца и тя става негова, се оказва пречка за новите стратегии за екологична устойчивост и опазване на околната среда, се посочва в статиите, които се позовават на консултантската компания „Берилс“ (Berylls). 

Според публикациите от производителя се изисква превозното средство да бъде унищожено с минимално въздействие на околната среда и затова по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя. Но купувачът все пак ще трябва да извърши плащане към производителя в пълен размер, а срещу това производителят ще осигурява бизнес модел от типа „Автомобилът като услуга“, пише още в публикациите.

Твърдение: По предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя

Компанията „Берилс“ (Berylls) се занимава с теми, свързани с автомобилната индустрия. Тя предлага експертни услуги във връзка със стратегическо консултиране, развитие на дигитални продукти, набиране и инвестиране на капитал по отношение на световния автомобилен сектор.

Експертите, работещи в „Берилс“, публикуват мнения и анализи по различни теми, засягащи автомобилната промишленост. Всички те са публични достъпни и могат свободно да бъдат четени и свалени от сайта. Компанията има 6 анализа по темата за „автомобила като услуга“. Те са публикувани в раздел „Бъдещи продажби“. Първият е от октомври 2021 г. (“Снимка на европейския пазар за автомобилен абонамент“) и посочва, че автомобилният пазар преживява вероятно най-голямата трансформация в своята история, защото клиентите се отдръпват от класическото притежаване на превозни средства.

Следващият е от януари 2022 г. със заглавие „Превозното средство като услуга: от продажба на превозни средства към клиента и управление стойността и жизнения цикъл на превозното средство“. В него се посочва, че този модел ще позволи на потребителите на използват превозни средства за различни времеви периоди, вариращи от години до минути чрез лизинг, абонамент, краткосрочно или дългосрочно наемане. Според „Берилс“ това ще доведе до повече възможности за печалба за производителите.

Следват анализи през април 2022 г. (за това как този модел ще се отрази на следпродажбеното обслужване на превозните средства), август 2022 г. („Как превозното средство като услуга може да бъде с 50 процента по-печелившо от традиционните продажби на автомобили“), и септември 2002 г. („Как превозното средство като услуга ускорява продажбите на електрически автомобили с акумулаторна батерия“).


Последният анализ е от февруари 2023 г. и е за важността да бъдат прилагани стратегии за реновиране, повторно преработване, многократно използване и рециклиране с цел максимално многократно използване на ценни материали. От „Берилс“ посочват, че производители на оригинално оборудване са изправени пред нарастващ натиск да намалят своя отпечатък върху околната среда. Не се уточнява обаче от кого конкретно, а в самия анализ въобще няма споменати думите еколог, екология, Европейски съюз, Зелена партия. Думата „зелен“ присъства общо само 2 пъти. Тя се появява на предпоследната страница от текста и то не като част от анализа, а като описание на една от консултантските услуги, които предоставят от „Берилс“ – относно преминаване към зелена мобилност и устойчивост на автомобилния сектор.

Консултантите от „Берилс“ в нито един от своите анализи не споменават за натиск от страна на зелените в Европа. Освен това въпросният модел за „автомобила като услуга“ не е нов. Той вече съществува и автомобили се предлагат за такъв вид ползване не само в Европа. Статия за този вид услуга в САЩ и как потребителите най-добре да се възползват от нея е публикувана във „Форбс“ още през октомври 2021 г.

Според анализаторите от „Берилс“ моделът за предоставянето на „превозно средство като услуга“ ще бъде от полза както за потребителите, така и за производителите, като ще доведе до по-големи печалби в рамките на жизнения цикъл на автомобила. Купуването на автомобили (т.нар. традиционен модел) няма да изчезне. Ще бъде допълнен от нови варианти, които според „Берилс“ са търсени от някои потребители, защото няма да се налага задължително да се обвързват с дългосрочен заем за покупка на автомобил, а ще могат да плащат абонамент за ползване, като в тази сума ще се включват също разходите за застраховка и поддръжка. Желаещите да закупят превозно средство, разбира се, ще продължат да имат тази възможност.

Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/Европейски свободен алианс, който е член на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните категорично отхвърли твърдението, че автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а ще остават на производителя. За БНР той заяви:

Твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина. Всеки, който разпространява подобни твърдения, действа недобросъвестно срещу климатичната политика. Искаме да подкрепяме нови модели на споделяне на автомобили, тъй като са използвани в индустрията от дълго време и са в състояние както да ограничат замърсяването, така и да предоставят на потребителите повече гъвкавост“, обясни евродепутатът Михаел Блос от групата на Зелените/Европейски свободен алианс.

Търсене на законодателство, законодателни предложения или обсъждания на темата за автомобилите като услуга от европейските институции показа, че темата не е част от какъвто и да било съществуващ законодателен акт, нито има предложения за обсъждане на подобна регулация. При търсене по уместност (т.е. да се покажат първо резултатите, които съдържат съответната комбинация от думи или най-близките до тях резултати) в сайтовете на Европейската комисия, Европейския парламент и Европейския съвет липсват споменавания на комбинацията от думи vehicle as a service (автомобилът като услуга). Търсене в EUR-Lex, който е официалният уебсайт за право на Европейския съюз, и други публични документи на съюза, също не показа този вид услуга да присъства в европейското законодателство или в законодателни предложения. 

На сайта на Европейската зелена партия също не се откриват предложения или позиции по темата vehicle as a service (автомобилът като услуга).

Заключение

Твърдението, че по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя, е НЕВЯРНО. Компанията „Берилс“ в нито един свой анализ не твърди подобно нещо. Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/ЕСА подчерта, че твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина и е насочено срещу климатичната политика. Търсене по ключови думи в сайтовете на европейските институции показва, че няма подобно законодателство, нито има подобни законодателни предложения.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Туристи разглеждат пържени насекоми на щанд в Банкок, 18 октомври 2018 г.

Да, ядем насекоми от десетки години, вълненията са закъснели

След като в началото на миналата година Европейската комисия одобри пускането на пазара на два вида насекоми в храната -  "частично обезмаслен прах" от домашни щурци   и малък брашнен червей, вълна от дезинформация за насекомите в храните периодично се появява в традиционните и социалните медии. Това не са първите насекоми, разрешени за..

публикувано на 22.04.24 в 06:00

Казал ли е чешкият премиер, че еврото ще умори народа му от глад като в България?

Публикация с предполагаем цитат на чешкия премиер за приемането на еврото става все по-популярна във Facebook. "Чешкият премиер: Няма да приемаме  еврото, за да уморим народа си от глад. Не ни бъркайте с България".  Публикацията (виж скрийншота по-долу) е споделена близо 3000 пъти. Освен в тази Facebook публикация цитатът от..

публикувано на 15.04.24 в 06:00
Последен ден на

Наистина ли в Исландия отхвърлят културата на бързо хранене?

Публикувана наскоро и споделена над 1600 пъти публикация във Фейсбук внушава, че веригата заведения за бързо хранене "Макдоналдс" е била закрита в Исландия, тъй като исландците "отхвърлят културата за бързо хранене". В Исландия няма "Макдоналдс" от 31 октомври 2009 г., а последният продаден от веригата сандвич е в музея, се казва още в..

публикувано на 08.04.24 в 06:00
Столични студенти поднасят Гирлянда на славата пред Братската могила по случай 8 декември, София, 9 декември 1977 г.

Как снимки от чужбина илюстрират живота в НРБ

Групи във Фейсбук с десетки хиляди последователи активно подхранват носталгични настроения по социализма и припомнят на потребителите на социалната мрежа колко "хубав, евтин, уреден и спокоен" е бил животът в Народна република България. Обикновено за тази цел модераторите използват фотографии от миналото. Но снимки, които уж би трябвало да..

публикувано на 01.04.24 в 06:00

Не е вярно, че преди 70 г. в България е произведен първият антибиотик в света

В скорошна публикация, предизвикала стотици реакции във Фейсбук, се твърди, че преди 70 години в България е произведен първият антибиотик в света.  Твърдението вероятно идва от статия , споделяна хиляди пъти в социалната мрежа, която извежда следното заглавие: " Пеницилинът, първият антибиотик в света, за пръв път е произведен в България на..

публикувано на 28.03.24 в 06:00
Американска бойна машина на пехотата

Превозват ли се танкове през наша територия до Украйна?

От началото на войната в Украйна придвижването на военна техника на територията на България често поражда притеснени коментари и твърдения в онлайн пространството, свързани с опасенията от въвличането на България във военни действия. Преди година например присъствието на американски военни в София предизвика притеснения, че се разполагат сили на САЩ в..

публикувано на 25.03.24 в 06:00

Наистина ли в учебника по история за VI клас пише, че не е имало османско робство?

В споделена над 1500 пъти публикация в социалната мрежа Фейсбук от 1 февруари т.г. внушава, че в учебниците по история за VI клас се учи за "съжителство между християни и мюсюлмани", вместо за османско владичество или робство. "Според проект за нова програма по история за VI клас, публикувана от Министерството на образованието и науката, не може да се..

публикувано на 21.03.24 в 06:00

Текзит: Наистина ли Тексас е на ръба на отцепване от САЩ?

Тексас - размирното дете на САЩ, е отново в устата на желаещите разпада на "Империята на злото". През социалните мрежи преминаха множество публикации, които убеждават читателя, че моментът е настъпил - Щатът на самотната звезда да възвърне статута си на независима република и с това ще катурне къщата от карти на Съединените щати. Повод за..

публикувано на 18.03.24 в 06:00

Япония не е въвеждала нова образователна система само с 5 предмета

Според споделена над 1300 пъти публикация във Фейсбук в Япония стартира нова образователна система, която ще обучава децата като "граждани на света", а не само като японци. "Учениците ще разберат и приемат различните култури и хоризонтът им ще бъде глобален, а не национален...ще изучават само 5 предмета", се казва още в публикацията (виж..

публикувано на 07.03.24 в 06:00
Урсула фон дер Лайен

Има ли Урсула фон дер Лайен прадядо нацистки генерал?

Споделяна стотици пъти публикация във Фейсбук "уличава" председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в "нацистко минало". Постът твърди, че "прадядото на Фон дер Лайен по бащина линия е Карл Албрехт Оберг, есесовец от висшите ешелони".  Постът представлява колаж на снимка с текст и в част от случаите се разпространява като се копира..

публикувано на 04.03.24 в 06:00