Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА).
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Присъединяването на България към еврозоната и приемането на еврото се приближава все повече, след като на 19.06.2025 г. всички страни от еврозоната одобриха препоръката за присъединяването на България към нея от 01.01.2026 г. На следващия ден, 20.06.2025 г., ЕКОФИН, т.е. министрите на икономиката и финансите на страните членки от еврозоната..
Темата "за" и "против" въвеждането на еврото за официална валута на България продължава да е водеща за потребителите на социалните мрежи. Продължават и протестите в защита на българския лев из цялата страна, участниците в които призовават и за оставка на правителството , както и за провеждането на референдум. Идеята за обществено..
На 31 май 2025 г. в цялата страна се проведоха протести за запазване на българския лев . В София събитието премина с шествие и демонстрация на пл. "Независимост“. Заедно с протестните действия не закъсня и дезинформацията, свързана с проявата. Във Фейсбук страницата "Референдум против еврото! Да запазим българският лев!“ се появи информация, че..
С тотици споделяния, коментари и публикации в социалните мрежи, както и десетки в медиите, продължава да предизвиква цената на черешите тази година . Стойността на сладкия червен плод – символ на лятото, е подложена на постоянен обзор от онлайн потребителите, включително и на сравнения каква е тя у нас и в чужбина, ден за ден...
По време на посещение на президента на Република Южна Африка Сирил Рамапоса в Белия дом на 21.05.2025 г. американският държавен глава Доналд Тръмп излезе с обвинения , че белите фермери в африканската държава са подложени на преследване. В Овалния кабинет Тръмп помоли своите служители да пуснат видео , публикувано след това в социалната мрежа..
На 28 април 2025 г. в 12:33 ч. местно време енергийните системи на Испания и Португалия преживяха пълен срив. Малък район на Франция, близо до границата с Испания, също беше засегнат от инцидента, но за много кратък период от време. Останалата част от европейската енергийна система не беше засегната от енергийния колапс. Малко след полунощ на..
В публикации, споделени във Фейсбук, се твърди, че Владимир Путин е поздравил българите по повод Великден. В тях е цитиран руския президент, който приветства българите с думите (без редакторска намеса): "Христос воскресе, братя! Живот и здраве, мир и любов, щастие и благополучие в семействата и домовете. Помнете, че никой не може да ни раздели“...
Папа Франциск почина на 21 април, а на 26 април се състоя погребението му в базиликата "Санта Мария Маджоре". Конклавът за избор на нов папа ще започне на 7 май, когато приключва деветдневния траур за покойния духовен водач на католиците по света. "Папата на народа", както бе наричан преживе 266-ият глава на Римокатолическата църква, остава в сърцата..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,