Публикация във Фейсбук отпреди месец, събрала хиляди реакции, включително над 1200 споделяния, твърди, че "Москвич" е участвал и победил реномирани западни автомобилни марки на ралито Лондон – Сидни през 1968 г.
"Помните ли рали Лондон- Сидни 1968? Мерцедес, Порше, БМВ, Лотос и мн. други го помнят, защото загубиха от Москвич!", се казва в публикацията (виж скрийншота по-долу).

Ралито от Великобритания до Австралия води началото си именно от 1968 г. Създадено е по идея на сър Макс Ейткън, собственик на в. "Дейли експрес", и негови редактори (подробности за първото издание четете тук и тук).
Съревнованието привлича редица екипажи от различни държави, включително СССР, които участват с четири автомобила "Москвич" 408.

От окончателното класиране става ясно, че финиширалият първи е бил с Hillman Hunter, произведен от Rootes Group (по-късно "Крайслер Европа"), вторият е с автомобил BMC 1800 (British motor corporation), а третият екипаж е с "Форд" (Ford Falcon) (виж скрийншота по-долу).
Екипажът с "Москвич" с най-добро време се нарежда на 20-а позиция, а преди него финишират състезатели със "Ситроен", "Волво", "Мерцедес", "Порше", "Алфа Ромео", "Форд" (Ford Cortina Lotus). Т.е. от изброените в публикацията във Фейсбук автомобилни марки единствено БМВ (BMW 2000) се класира зад "Москвич" като колата изобщо не достига до финиша.
Следващите 3 екипажа на "Москвич" се нареждат съответно на 22, 33 и 38-а позиция в класирането от общо 65 финиширали участници.

Твърдението, че "Москвич" е надвил редица западни марки на ралито Лондон - Сидни през 1968 г. е ПОДВЕЖДАЩО. Първият от четирите екипажа с "Москвич", участвали в ралито, се класира едва на 20-а позиция, а повечето от изброените марки в твърдението се нареждат преди, но и след него.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,