Технологичният гигант Apple успешно се присъедини към немалкия списък на компании за нови технологии и завоюва едно от първите места по потребителски интерес в Япония. От този петък обаче компанията повиши цената на два от своите продукти iPad и iPod.
Йената се понижи с повече от 20% спрямо американския долар от средата на ноември месец миналата гадина, когато японският премиер Шиндзо Абе въведе радикална агресивна парична политика с мащабни държавни разходи, наречена „Абеномика”.
Японската централната банка обеща да стимулира икономиката на страната, инжектирайки 1,4 трилиона долара в нея за по-малко от две години, за да изпълни поставената цел - 2% инфлация в най-скоро време.
Повишаването на цените на стоките в Япония е рядкост, но политиката на „Абеномика” дава ясен резултат. Усещането, че потребителското търсене е достатъчно силно, за да издържи на увеличението, подтикна много производители да повишат стойностите на предлаганите от тях продукти.
Apple, една от най-популярните чуждестранни компании в Япония, повиши цената на iPad с 13 000 йени (130 долара) в магазините в страната. Сега 64 GB iPad ще струва 69 800 йени, вместо старите 58 800 йени, съобщават от магазините на Apple. Цената на 128 GB-модел ще бъде 79 800 йени, вместо досегашните 66 800 йени.
Apple също така повиши цената на своите iPod плейъри с около 6000 йени, а на iPad Mini поскъпването е с около 8000 йени.
От мобилните оператори SoftBank Corp и KDDI Corp, които предлагат iPhone и iPad в своите магазините, съобщиха, че все още не са взели решение дали да се съобразят с по-високите продажни цени на американския бранд.
Повишавайки цените на своите продукти на фона на понижението на йената, Apple се присъединява към луксозните бижута Tiffany&Co, които наскоро също увеличиха цените си, въпреки 20-процентното им повишение в продажбите на японския пазар за първото тримесечие на годината.
Отслабването на йената принуди и други чужди компании, придаващи своите стоки в Страната на изгряващото слънце, да предприемат тази стъпка. Съвсем наскоро немският производител на домашни електроуреди Miele повиши цените на някои от продуктите си. Volkswagen, най-голямата чуждестранна автомобилна компания в Япония, този месец също повиши цените на 14 модела на марката средно с 1,5%.
Напрежението се прехвърля върху японските компании, изнесли производствената си дейност в чужбина, заради по-силната йена и сега внасят продуктите си, за да ги продават у дома.
В изказване пред инвеститори в четвъртък Kazunori Takam управител на Panasonic Corp заяви, че неговата компания ще трябва да помисли за преместване на производството на перални машини и други уреди обратно в Япония, ако доларът надхвърли ниво от 105 йени.
В момента един американки долар се разменя за 100,9250 японски йени.
След четири поредни месеца на растеж, през август потребителските разходи в САЩ останаха без промяна спрямо юли, което е сигнал за известна предпазливост сред американските домакинства на фона на все още слабия растеж на водещата световна икономика. Личните доходи в САЩ, включващи доходи от заплата и от други източници, нараснаха очаквано..
Икономиката на Великобритания се представи изненадващо добре преди референдума на 23-ти юни за бъдещето на страната във или извън ЕС, нараствайки през второто тримесечие с по-солидно от предишните оценки темпо и спрямо това в началото на годината, показва окончателна оценка на британската статистика ONS. Брутният вътрешен продукт на..
Безработицата в 28-те страни - членки на Европейския съюз стабилизира през август за четвърти пореден месец в 7-годишно дъно от 8,6%, като в същото време безработицата в България отбеляза понижение до 7,7%, достигайки най-ниско ниво от октомври 2009-а година, показват последните данни на Евростат. Безработицата в ЕС остана през август на..
Инфлацията в еврозоната се ускори през септември до най-високо ниво от близо две години насам, но все още остава далеч под целевото ниво на Европейската централна банка, показват предварителни данни на Евростат. Индексът на потребителски цени (CPI) в 19-те страни-членки на единния валутен блок се повиши очаквано през септември с 0,4% на..
Производствените цени в България се понижават през август спрямо месец по-рано и бележат пореден спад на годишна база, показват данни на Националния статистически институт. Общият индекс на цените на производител в България (PPI индекс) намалява с 0,3% спрямо юли, когато се понижиха с 0,2 на сто. Понижение на цените се наблюдава в добивната..