Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Гражданският борд за честни и прозрачни избори вече ритмично работи, заседава всеки понеделник. Предстоящото заседание този понеделник визира точно започналата предизборна кампания, правилата, участниците, възможните познати нарушения и как обществото, институциите, всички ние като участници да реагираме спрямо възможни нарушения. За първи път на избори за национален парламент ще се приложи тази фигура, тази конструкция за медийните пакети. Това коментира в предаването "Преди всички" проф. Емилия Друмева – съветник по изборните въпроси на служебния премиер Георги Близнашки.
Това е много интересна възможност за партии, коалиции и независими кандидати. По отношение на партиите и коалициите трябва да са издигнали листи във всички райони и да не ползват държавна субсидия. Това се отнася за по-малките формации, като се предлагат едни средства за партиите – 40 000 лв., за независим кандидат – 5000 лв. от държавния бюджет. Сключва се двустранен договор, след което се предоставя услугата от съответната медия. След като вече е осъществена, към ЦИК се отпраща цялата документация и ако всичко е според закона и решенията на ЦИК, комисията извършва заплащането на извършената услуга, комисията заплаща на медията.
Действащият Изборен кодекс съдържа подробна уредба на правилата за предизборната кампания, а този кодекс за първи път се прилага на избори за национален парламент, каза Друмева и добави: Уредбата на кодекса съдържа редица нови правила, които заслужават внимание, заслужават един позитивен подход. Нека да ги познаваме и да търсим, да проверяваме доколко тези правила се спазват. Например общо правило е, което засяга и медиите, че информацията за договори, сключени от доставчици на медийни услуги, сключени с партии, коалиции и инициативни комитети, трябва да са качени на уебстраницата на всеки такъв доставчик на медийна услуга. Това трябва да се е случило 3 дни след договора и да стои на страницата до обявяването на изборните резултати. Законът не уточнява кой следи за спазване на това правило, но в крайна сметка следим всички ние като общество и не на последно място и тези институции и органи, които извършват мониторинг, наблюдение върху протичането на предизборната кампания. Законът съдържа общи правила, които доста подробно характеризират формите на предизборната агитация. /…/ Вече са факт две споразумения, сключени от двете обществени медии – БНР и БНТ, с представители на партии, коалиции и инициативни комитети. Тези споразумения са за форми, теми, екипи, формати. Формите на участие в кампанията, които се предвиждат по отношение на обществените медии, са безплатни клипове, съобщения, диспути, но има и платени.
Цялото интервю с проф. Емилия Друмева можете да чуете от звуковия файл.