Регионален исторически музей – Русе изготви проект към Министерството на културата, за консервационни дейности по стенописната украса на Църква № 16. Храмът е локализиран в западната част на хълма в Средновековния град Червен и неговото проучване протича в продължение на три археологически сезона.
С цялостното разкриване на църковната постройка се попадна на запазен живописен слой по стените на храма. Съхранените стенописни фрагменти представляват рисувана драперия и частично запазена сцена с фигури на светци-войни. Площта им възлиза на около 12 m2. Върху стените на храма се съхранени на място фрагменти от стенописи, които са допълнително укрепени и защитени под изградено защитно покритие.
Проучваната църква е датирана в първите десетилетия на ХІV в. Тя се нарежда сред представителните храмове на територията на средновековната крепост. По план сградата е с една апсида в източна посока, основно помещение и преддверие, а размерите и са: 7 м ширина и 13 м дължина. Успоредно с проучването на църквата протича и разкриването на прилежащия и некропол, както и на части от сгради и трасе на средновековна улица. Бъдещите проучвания в тази зона биха допринесли за изясняване на важни въпроси във връзка с градоустройството и изясняването на детайли от събитията, свързани с превземането на крепостта и последващия ранноосмански период.
Поради съществуващия риск за разкрития живописен слой, бяха предприети спешни аварийни дейности по неговото трансфериране в реставрационно ателие. Настоящият проект, разработен от археолога Светлана Великова, е свързан с мерките по тяхното последващо укрепване и възстановяване върху нови носещи повърхности. Специализираната дейност се извършва от доц. д-р Миглена Прашкова, реставратор и преподавател във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”. Успешното реализиране на подобен проект би довело до включването на живописната декорация от новооткрития храм към постоянните експозиции на музея.
Отличие в специалната селекция за преводни хайку на ежегодните награди „Haiku Frontiers Awards“ получи Владислав Христов. Това е поредно отличие за родения в Шумен поет, който продължава да бъде сред най-награждаваните автори у нас. Философската дълбочина в неговата поезия е както отражение на динамиката на нашето съвремие, така и мост към..
Герой в днешната рубрика ,,Лицата на живота“ е младата шуменска поп изпълнителка Силвена Костова. Тя е професионална певица с богат сценичен опит в страната и чужбина. Завършва НМА "Проф. Панчо Владигеров" специалност "Поп и джаз пеене". Твърди, че за нея музиката е не просто професия, а начин на живот. Работата ѝ като певица извън България я..
С вечер, посветена на джаза, завършва програмата на третото издание на „Лято Арт“ - 2025 г. На специално изградената сцена в градинката на НЧ „Добри Войников-1856“ за шуменската публика ще свирят трио в състав: Венци Благоев – тромпет, Невилиян Гемижев – кларинет и саксофон, Димитър Благоев – китара и банджо. Яна Косева разговаря с Венци Благоев..
Четвъртата вечер от програмата на „Лято Арт“ е посветената на театралното изкуство. От 19:00 часа в градинката пред НЧ „Добри Войников -1856“ ще гостува известният актьор, режисьор и сценарист Робин Кафалиев. Той ще разкаже интересни моменти от своя живот и професионалния си път, ще ни отведе на различни сцени, пред и зад камерата. Чуйте интервю на..
Прочутият цигулар с корени от Смядово Светослав Радославов - Свет е гост в третата вечер от програмата на фестивала "Лято Арт", който се провежда в Шумен. Над 25 години Свет Радославов живее в САЩ, през 2016 г. участва в „Америка търси талант“ и става сензация, а през 2019 г. е първият участник, който влиза в българското издание на формата, след..
Тази вечер певицата Божана Иванова ще бъде специален гост във втората вечер на фестивала „Лято Арт“, съобщиха от община Шумен. Тя ще изпълни свои авторски песни и кавъри на световни хитове. Божана Иванова е родом от Несебър и е завършила Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София, специалност „Поп и джаз пеене“. Иванова е дъщеря на..
През юли България беше домакин на 47-ата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО. Заради липсата на време за организацията на голямото събитие то се проведе не в София, а в Париж в централата на институцията. Според правилата на ЮНЕСКО, страна, която се е ангажирала с домакинство, но се отказва, все пак поема разходите за събитието...