Впечатляваща колекция от кантари може да се види в отвореното фондохранилище на третия етаж на Екомузея с аквариум, съобщават от Русенския исторически музей.
Представени са експонати от края на 19-и до първото десетилетие на 21-и век. Сбирката се състои от 58 теглилки и 16 комплекта тежести, които са идентифицирани като културни ценности от специалистите на музея. Това са различни видове търговски кантари; медицински везни; уреди за претегляне на бебета, яйца, пликове в пощенските станции, зърно, за бижута, за учебните часове в училище, за употреба в домакинството, тип „паланци“. Многообразието от измервателни уреди е представено от една от най-старите теглилки, произведена в Пловдив от фабриката на Георги К. Лазов, получила медал на Първото българско земеделско-промишлено изложение през 1892 г. Уредът се използва за прецизно определяне на насипни стоки. Друг един „пазарски“ кантар с два таса е произведен в Люблин и е служил в полската армия и в двете световни войни.
Колекцията от теглилки и тежести е важна част от овеществяването на процесите на модерността, които настъпват у нас през 19 век. Още управителят на Дунавския вилает Мидхат паша въвежда единни стандарти в областта – мерки и теглилки, с които работят всички, с което улеснява търговията. През 1880 г. в Източна Румелия е приет Закон за мерките и теглилките, според който единицата за тегло е килограмът.
Княжество България приема килограма от 1888 г. Законът за мерките и теглилките определя, че за «единица мяра на тежестта се взима грамът или тежестта в безвъздушно пространство на един кубически сантиметър преварена (дестилирана) вода на температура 4 градуса от стоградусния (Целзиусовия) термометър».
Всички теглилки са обработени научно от музейните специалисти във времето на COVID19, когато музеите затвориха врати за посетители.
Шумен е длъжник на литературното наследство на Тончо Жечев, но в национален мащаб той все още не е забравен, заяви проф. Добрин Добрев, който днес участва в среща-дискусия, посветена на 95-ата годишнина от рождението на големия ни писател, хуманист и литературен критик. В същото време, казва проф. Добрев, Тончо Жечев е допринесъл много за..
Силното желание на Юндер Ремзи от Шумен да рисува се появява, когато е едва 6-годишен застава пред великолепната сграда на галерията в Силистра. Точно там, според разказа на майка му, тържествено заявява, че един ден ще стане художник. Сега 12-годишният вече артист събира смелост и картини да подреди първата си самостоятелна изложба във..
Шумен посреща фамилия Владигерови. Четиримата внуци на Панчо Владигеров ще излязат на сцената на общинската зала „Проф. Венета Вичева“ тази вечер от 18:30 ч. Поводът за концерта е 125-годишнина от рождението на бележития композитор, музикант, диригент, педагог и общественик, живял в Шумен. Публиката ще се наслади не само на музикалните..
За обща изложба се събраха художничката Галина Петкова и преподавателят в Шуменския университет Мария Касчиева. Първата показва своите живописни творби, а втората фотографиите си. Експозицията „Уловен МиГ“ е подредена на първия етаж в Художествената галерия „Елена Карамихайлова“ в Шумен, като откриването ѝ предстои тази вечер от 17:30 часа...
България е домакин на 53-тия световен конгрес на CIOFF (Международен съвет на организаторите на фестивали за фолклор и традиционни изкуства) от 25 октомври до 3 ноември. Официален партньор на ЮНЕСКО със статут Асоцииран. В рамките на конгреса ще се проведе и станалият вече традиционен празничен фолклорен концерт по случай 1 ноември - Ден на..
Отличия в два от най-престижните международни хайку конкурси получи роденият в Шумен поет Владислав Христов. В 35-тото издание на ежегодния конкурс „Oi Ocha Shinhaiku” в Токио журито, съставено от най-големите съвременни японски майстори на хайку, присъди на Христов специалната награда за високо качество. Поетът се нареди сред най-добрите автори и..
Веселата и изпълнена с чувство за хумор опера „Дон Паскуале“ ще звучи нейното концертно изпълнение в Шумен в деня, когато светът чества това изтънчено изкуство. Музиката и либретото на Гаетано Доницети пренасят публиката във времето малко преди средата на XIX в. Независимо от факта, че е прекарал тежко заболяване в този момент, композиторът пише..