Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Испанска психоложка срещу насилието

Защо младежите стават все по-агресивни? Това е основният въпрос, на който отговор търси психоложката от Испания Ракел Еспехо Силес. Тя е учила в престижния университет в Кордоба, а едно от проучванията ѝ я отвежда до Кеймбридж. Ракел Еспехо Силес гостува и в Шуменския университет, където разказа за труда си и за това какво я мотивира да помага на..

публикувано на 24.01.25 в 15:03

Цял месец мътна вода

Вече цял месец водата от централното водоснабдяване на Шумен е мътна, а здравните инспектори не я препоръчват за пиене и готвене. В официалните съобщения на Регионалната здравна инспекция на базата на лабораторни изследвания не се споменават точните нива на мътността. За шуменци обаче и с невъоръжено око е видно, че водата не изглежда добре, а без..

публикувано на 24.01.25 в 11:10

Кажи ми колко книги си прочел

Според една английска поговорка, единственият начин да се измъкнем от бедността, е образованието.  От 2018 година на 24 януари отбелязваме Международния ден на образованието. Това бе повод да попитаме граждани от Шумен колко е важно то и имат ли значение в днешно време дипломите, които получаваме? Защо често хората завършват една специалност, а..

публикувано на 24.01.25 в 08:39

Училище с обновен басейн

Завърши ремонтът на басейна в спортното училище „Майор Атанас Узунов“ в Русе. Повече от 50 години той не е обновяван и не е претърпявал никакви подобрения. И все пак учениците и спортните клубове, които тренират там, го ползват.  Нещо повече, състезателите от плувен клуб „Ирис“ – Русе спечелиха поредица от медали и поставиха един световен рекорд на..

публикувано на 24.01.25 в 08:33

Любов към балета

Мария Керчева мечтае да бъде балерина от дете. Като ученичка в Икономическия техникум в Разград щастливата съдба я среща с Ангелина Арабова, бивша прима балерина в пловдивската опера. Мария Керчева веднага става сред най-добрите в балетния състав, който води Арабова. Такъв е имало в Разград още през 1956 година.   На 21 години Мария Керчева на..

публикувано на 23.01.25 в 09:02

Искания: Кабинетът да спре цените

Ако има начин цените да спаднат, доходите да са по-високи, да има работа и хората да не бягат в чужбина. Това накратко са исканията на жителите в шуменското село Климент към новия редовен кабинет. Трудно сглобен от разнопосочни политически сили и още ненавършил седмица работа. Цените вълнуват всички – от продавачката в централен селски супер до..

публикувано на 22.01.25 в 11:56

Спорт за надежда

С тренировка по спорт започна новата 2025 г. за децата от аутистичния спектър в Русе. Тези занимания са част от живота и на децата, и на родителите им вече втора година и са съвсем безплатни, за да са достъпни за всички.  Организира ги Сдружение „Родители на деца и възрастни с аутизъм – Русе“. През миналата седмица децата и родители им бяха на..

публикувано на 22.01.25 в 09:00