Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шуменски танцьори в Италия

Със специален плакет за участие от Италия се завърна юношеският танцов състав “Огнен ритъм” при НЧ “Боян Пенев - 1949” в Шумен. Той бе част от XIV Международен фолклорен фестивал “Marelandia” в Римини, Италия.  30 деца, на възраст 13-15 години, представиха там българския фолклор под ръководството на Ростислав Борисов. ,,Във фестивалната програма..

публикувано на 14.08.25 в 09:14

Пожар при пеликаните

Пожарникари и горски служители продължават борбата с огъня в защитената местност Калимок - Бръшлен край Тутракан. Огънят е лумнал вчера. По приблизителна оценка пожарът е засегнал площ около 850 дка. Кметът на село Нова Черна каза пред Радио Шумен, че местността е трудносттъпна и най-ефективно ще бъде използването на въздушна техника..

публикувано на 13.08.25 в 15:39

Нови люлки и пързалки

В Разград   започнаха да слагат нови съоръжения на местата на амортизираните. Смяната ще продължи до края на седмицата. Люлките, пързалките и катерушките са за деца до 3-годишна възраст, част от съоръженията се поставят в пясъчници, а други – върху ударопоглъщащи настилки. Предвижда се и смяна на ударопоглъщащи настилки на две площадки..

публикувано на 13.08.25 в 14:22

Лятната ваканция не е само за почивка

Когато сме в отпуск, много от нас искат да изхвърлят телефоните си и да преустановят всякакъв контакт с външния свят, за да си починем пълноценно. По същия начин „отпускът“ на децата – лятната ваканция, е време за почивка, игри и създаване на спомени. Във все по-конкурентния ни свят обаче бъдещият успех зависи от постоянните усилия и..

публикувано на 12.08.25 в 13:32

Кои храни ни вредят през лятото?

Често свързваме отпускарските месеци през лятото с отпускане в хранителните си навици. Както жегите, така и прохладните вечери, предразполагат българите да пекат повече месо на скара и да пият повече алкохол. Пищните трапези обаче могат да се окажат пагубни за функцията на организма, особено ако не сме добре хидратирани. За това предупреждава..

публикувано на 12.08.25 в 11:28

Млади доброволци в битка с пламъците

Плановете за пътуване до Варна след работа на 20-годишните приятели Калин Пламенов и Александър Николов пропадат в четвъртък. Те получават съобщение, че в гората на Шуменското плато е избухнал пожар. Младите мъже са сред първите, пристигнали до огнената стихия. След тях идват пожарникари от Шумен, Нови пазар и Велики Преслав. „Аз бях с къси гащи и по..

публикувано на 11.08.25 в 14:30

Какво е да ловиш съкровища?

Две състезателни игри от типа „лов на съкровища“ подготвят 25 доброволци в Археологическия музей във Велики Преслав и неправителствената организация "Open Space". Игрите ще се проведат на 12 август в Шумен и във Велики Преслав, а групите от играчи трябва да събират точки, като посещават исторически обекти и отговарят на въпроси за тях...

публикувано на 11.08.25 в 11:18