Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Семейство Загорняк от Попово

В поповския храм „Св. Успение Богородично“ служи 31-годишният отец Евгений Загорняк. Украинец е, от Одеса. Живее в Бялото градче със съпругата си Ирина и двете си деца. Ирина е от Донецк, счетоводител по професия, в деня на срещата – 25 април - ни черпи за рожденния си ден. 10 месеца контактуват по интернет преди да се срещнат за първи път...

публикувано на 27.04.24 в 14:37

Златните ни момичета и момчета

Елитните бойци на Спортния клуб “Шуменска крепост” спечелиха шест златни медала и един сребърен от Европейското първенство по кик бокс “TOP TEN BULGARIA EUROPEAN CUP 2024”, което се проведе в Пловдив.  Шуменският спортист Виктор Иванов, който участва в Европейското първенство по ММА в Белград спечели трето място.  Победите на  спортистите и техните..

публикувано на 24.04.24 в 16:21

Чънар трябва да проходи

Чънар Юлиянов от Търговище е на 4 години, но все още не е проходил. Връстниците му вече бягат, карат колело, а той е в детска количка. Причината – спастична детска церебрална парализа. Диагнозата дошла, когато бил на 1,7 г. и като всяка майка, Севдия Зафирова не искала да повярва. Вече е осъзнала, че е истина и не остава нищо друго..

публикувано на 24.04.24 в 14:13

Инджи, която помага

Инджихан Сюлейманова е с необикновената съдба, която се преобръща още, когато като момиче бяга от дома си в Силистра.  Животът ѝ е поредица от перипетии, но и радости, защото е майка на 5 деца. Три от тях са нейни и две са на втория ѝ съпруг.  В момента Инджихан е медиатор в шуменското Средно училище „Трайко Симеонов“.  Когато застане пред учениците,..

публикувано на 22.04.24 в 13:51

Опашки за хранителните пакети

В Русе и Шумен започна раздаването на хранителните пакети по програмата за храни и основно материално подпомагане – операция "Подкрепа", съфинансирана от Европейския социален фонд плюс. Тази година броят на хората, които имат право на подкрепата е по-голям - над 2000 в шуменска област и над 5200 в русенска област. Опашка се изви пред сградата на..

публикувано на 22.04.24 в 13:24

За храната на древните хора

Екип от специалисти направи изследване по археоботаника, което проучи органичните находки, открити в ями на територията на крепостта Сексагинта Приста в Русе. Древното светилище на траките се състои от вкопавания, в които са слагани предмети и храна и са извършвани и ритуали. При архелогическите разкопки са открити разнообразни органични находки,..

публикувано на 21.04.24 в 10:00

Деца творят с глина

„Форми на комуникация“ е темата на Национално състезание „Най-добър млад керамик“, което се провежда днес в Шумен. Домакин на проявата е шуменската Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия. Отбори от Русе, Шумен, Силистра, Елин Пелин и Нови пазар мериха творчески сили в залата на Военния клуб в града.  В предизвикателството се..

публикувано на 20.04.24 в 14:06