Честит юбилей на Александрина Милчева

БНР Новини

Тя не прави гала концерти и пищни тържества. Не парадира с постиженията си. Когато й честитих рождения ден тя каза „Нали знаеш, че не обичам шума около мен”. Цял живот обаче е вярна на изкуството. Записите, които съхраняваме пазят историята на нейния сценичен път – още от първата роля – Дорабела във Варна. Ще го проследите с Юлиана Алексиева и със самата Александрина. „Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си... Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив съм го доразвила, за да Му благодаря по някакъв начин” – казва в интервюто Александрина Милчева. И още – говори за трудностите по пътя, за успехите, за срещите и разделите, за обидите и радостите, за партньорствата.




Ще звучат арии и фрагменти от „Самсон и Далила”, „Норма”, „Вертер”, „Кармен”, „Така правят всички жени”, „Пепеляшка”, „Адриана Лекуврьор”, „Аида”, „Хованщина”.



Александрина Милчева е родена в гр. Смядово в семейството на свещеник, като най-малката от три сестри. Още като дете се премества със семейството си в гр. Шумен, където учи до края на гимназията. През този период тя пее в училищния хор.
Въпреки красивия й глас, началото по пътя към певческото изкуство за нея е свързано с неуспех – тя кандидатства в Софийската консерватория, но не е приета с аргумента за липса на гласови данни и творческа перспектива. Но тя не се отказва от желанието си да пее, макар че има и друга мечта – археологията. Първите препятствия не я разколебават. С педантична последователност и твърдост тя започва изграждането си като професионален музикант: първо, като хористка във Варненската опера, а след това и като солистка на Ансамбъла за песни при Българското радио с диригент Михаил Милков. Започва и ситемни занимания по пеене с проф. Георги Златев-Черкин, които продължават пет години.
Следващият етап в нейното израстване е свързан отново с Варна, където през 1960 г. Александрина Милчева е поканена като солистка в операта. На варненска сцена тя подготвя редица централни партии, някои от които ще се наложат като водещи за нейния репертоар. Александрина Милчева прави своя дебют в ролята на Дорабела от операта „Така правят всички” на Моцарт.
Докато е все още във Варна, идва и първият значителен успех – голямата награда на международния певчески конкурс в Тулуза, Франция през 1966 г. Тази награда изиграва огромна роля в целият и професионален и личен живот: следват първите изяви на международни сцени. Александрина Милчева е неразривно свързана с Тулуза и до днес: тя пее многобройни роли на сцената на театър „Капитол” и е един от неговите символи, а освен това е и журирала на същия този певчески конкурс. Днес много от нейните ученици също се изявяват там.
През 1968 г. Александрина Милчева е поканена да се включи в състава на Софийската опера. Там тя дебютира в изключително трудната и виртуозна главна партия на „Пепеляшка” от Росини. На сцената на Софийска опера тя създава някои от най-запомнящите се роли – Амнерис от „Аида”, Азучена от „Трубадур”, Марина от „Борис Годунов”, и преди всичко Кармен от едноименната опера.
Кариерата на Александрина Милчева я води по всички престижни оперни театри и концертни зали в света. Тя е очаквана и бурно аплодирана на сцените на: Миланската Скала, Арена ди Верона, Театър Сан Карло - Неапол, Театро Комунале - Флоренция, Театро Комунале - Модена, Римската опера, Гранд опера в Париж, Ковънт Гардън в Лондон, Болшой театър - Москва, Метрополитън - Ню Йорк, Сан Франциско, Далас, Синсинати, Токио, Театро Колон - Буенос Айрес, Рио де Жанейро, оперите в Барселона и Мадрид, Цюрих, Женева, Лозана, Мюнхен, Хамбург, Бон и много други.
Александрина Милчева пее под диригентската палка на най-великите диригенти като Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Джанандреа Гавацени, Зубин Мета, Лорин Маазел, Жорж Претр, Херберт фон Караян, Оливеро де Фабритис, Юджийн Орманди, Мишел Пласон.
Александрина Милчева не изоставя камерното музициране. Тя е един от най-ценените изпълнители на песни и романси от Мусоргски, Рахманинов, Чайковски, Рихард Щраус, Шуман, Шуберт, Дебюси, Вивалди. Съвместно с изтъкнатата пианистка Светла Протич се изявяват на световните концертни подиуми над 30 години. Благодарение на съвършената симбиоза между двете изпълнителки, те са единствения камерен тандем, изнесъл два самостоятелни рецитала на сцената на Миланската Скала.



Тази година тя беше председател на журито на международния конкурс за млади оперни певци „Борис Христов”.
През 1994 година певицата създава международната оперна академия „Сакра”. Целите на академията са техническо и вокално усъвършенстване на оперни певци, както и обучението на млади вокални таланти. През годините Международната оперна академия „Сакра” обучи оперни певци и млади таланти от различни държави, между които България, Русия, Гърция, Чехия, Германия, Швейцария, Франция, САЩ, Италия, Япония, Бразилия, и много други.
Международната оперна академия „Сакра” има две основни измерения:
• Лятна академия
Лятната оперна академия се провежда ежегодно в град Балчик, като през всяко лято се провеждат два майсторски класа – през месец юли и месец август. Всеки от тях е с продължителност от три седмици. Майсторските класове са ограничени в приема на студенти- максимум 10, тъй като се работи с всеки един от тях ежедневно. Академия „Сакра” не приема пасивни студенти. След края на всеки майсторски клас академията организира концерт в Балчик или Варна.
• Зимна академия
Зимната оперна академия се провежда в студиото на Александрина Милчева в София. Курсовете са индивидуални и зависят от всеки отделен кандидат. Продължителността на обучението варира от три седмици до шест месеца. Класовете се провеждат ежедневно.

събота, 29 ноември, от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!