Министерството на икономиката цели активизиране работата на търговските представители на България в чужбина с цел насърчаване на инвестициите и износа, каза министърът на икономиката Божидар Лукарски.
До средата на февруари Министерството на икономиката ще организира атестация на търговските представители на България, тъй като в момента работата им не е еднаква и е недостатъчно ефективна на всички места, каза министър Лукарски. Той поясни, че за да се пестят средства, първоначално атестацията ще бъде писмена.
Всеки един от тях да каже кой какво е свършил и кой какви конкретни инвестиции е донесъл през периода, в който е бил неговият мандат. След това, с оглед наистина намаляване на разходите, тези, за които има основателно виждане, че не вършат добре работата си, да бъдат извикани, атестирани на място, и съответно за същите места да бъдат проведени конкурси. Защото моето и мнението на екипа е, че голяма част от тези търговски представителства са изградили един такъв дипломатически имунитет, така да го кажа, където създават впечатление, че вършат много работа, но всъщност реалният ефект е минимален, посочи Лукарски.
Хората, които са спечелили конкурси и са работили преди това в частния бизнес, до момента имат най-голям принос за засилване на инвестиционните потоци към нашата страна, каза още министър Лукарски. Заместник-министърът на икономиката Любен Петров посочи, че 85% от инвестициите и от износа и 94% от привлечените туристи са от страни, където страната ни има търговски представителства. В момента те са 61, чиято издръжка за последната година е 6 милиона лева. Той коментира, че бюджетът в момента не позволява разкриване на представителства в нови дестинации, но работата на досега съществуващите трябва да се активизира. По този начин ще се насърчава експортът на малките и средните предприятия, като се залага на страните извън Европейския съюз, от Азия и Северна Америка, каза още министър Лукарски.