Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Делото Макропулос", опера в три действия, от Леош Яначек (съдържание)

Музика: Леош Яначек
Фантастична опера в три действия по едноименната комедия на Карел Чапек
Първо представление на 18 декември 1926 в националния театър в Бърно.

Действащи лица:
Емилия Марти – сопрано
Алберт Грегор – тенор
Витек – тенор
Кристина(негова дъщеря) - мецо сопран
Ярослав Прус – баритон
Янек(негов син) – тенор
д-р Коленати - баритон (адвокат)

І действие
Стая в офиса на адвоката д-р Коленати. Размишлението на неговия помощник Витек върху процеса Грегор-Прус са прекъснати от ищеца Алберт Грегор, който се интересува от новини по делото. Грегор е оптимист за резултата от делото. Витек, който е видял как бащата на Грегор се самоубива, не е толкова сигурен. Пристигането на Кристина, дъщерята на Витек, прекъсва спора им. Тя е очарована от красотата и артистичността на певицата Емилия Марти, която е чула току-що да репетира в театъра. Внезапно (и едновременно с д-р Коленати) Емилия Марти се появява в офиса (странна светлина озарява сцената). Кристина и баща й се оттеглят. Емилия Марти иска да чуе подробности по делото. Коленати ги излага с бързината на кречетало. Чрез делото семейството на Грегор предявява претенции към доходното имение Луков. Те са убедени, че Фердинанд Карел Грегор го е получил в наследство от барон Йозеф Фердинанд Прус, който умира през 1827 г. бездетен и без да остави завещание. Прус бил съобщил на шефа на академията, в която Фердинанд Грегор бил ученик, за намерението си да остави имението си на Грегор. Роднините на Прус оспорват това, тъй като не е намерено писмено завещание и че на смъртното си легло барон Прус заявява, че оставя своето имение на някой-си "Мах Грегор". ‘Mach Gregor’. Емилия Марти слисва Коленати със заявлението, че онзи "Мах Грегор" е всъщност Фердинанд Грегор, синът на шотландската певица Елиан МакГрегър и че завещание съществува. Тя описва къде горе-долу се намира в сегашната къща на барон Прус. Неохотно и с недоверие Коленати тръгва към къщата на барона.
Емилия Марти и Алберт Грегор остават сами. Основната сцена между тях, един от многото виртуозни диалози в операта, представя Грегор пленен от Емилия Марти и възбуден от нейните разкрития. Емилия Марти остава неподатлива на неговия плам и се отнася с него като с дете, въпреки че малко омеква, когато той я пита за Елиан МакГрегър. Тя става странно разтревожена, когато разбира, че Грегор не знае нищо за "гръцкия документ", за който тя е убедена, че го е наследил.
Коленати се връща с Прус. Те са намерили завещанието, но Прус охлажда ентусиазма с настояването за доказателство, че Фердинанд, синът на Йозеф, е всъщност Фердинанд Грегор. Емилия Марти предлага да го предостави, което още повече слисва Коленати.

ІІ действие
Празната сцена на театъра след прадставлението. Един сценичен работник и една чистачка обсъждат триумфа и въздействието на Емилия Марти върху тях. Идва Прус, който търси Емилия Марти. Сценичният работник и чистачката си отиват, Кристина и Янек, синът на Прус, се прокрадват на сцената. Кристина ту дразни, ту поощрява своя онемял обожател. Когато той се опитва да я целуне, се появява неговият баща. Влиза Емилия Марти. Нейните въпроси към Янек го правят още по-онемял и смутен. Появява се Грегор, следван от Витек, и подава на Емилия Марти букет, съдържащ подарък. Тя отхвърля и двете и оскърбява Грегор като му дава пари. Когато Витек й поднася поздравленията си като я сравнява със "Страда", Емилия Марти изказва своето презрително отношение към Страда и други отдавна починали певици. След това тя насочва вниманието си към Янек и Кристина, сгушени в ъгъла и ги пита дали вече са били "в рая". Емилия Марти заявява, че това в действителност не си струва. Когато я питат какво си струва, тя отговаря вледеняващо "Нищо, абсолютно нищо!"
Присъединява се Хаук-Шендорф. Той е дошъл да види жената, която му напомня неговата любов от преди 50 години. На фона на танцов мотив с кастанети той описва испанската циганка Еухения Монтес: след като я е изгубил, е изгубил и смисъла на живота си. Емилия Марти, която не пропуска да оскърби всеки от останалите, е странно любезна към побъркания старец, целува го и се обръща към него на испански на фона на гротескова версия на танцовата мелодия. Хаук се оттегля. Емилия Марти моли всички освен Прус да излязат, а на нетърпеливия Грегор предлага да се върне по-късно.
В решителната среща с Прус Емилия Марти научава две неща: че освен завещанието Прус е открил и запечатан плик; и че в църковния регистър "Фердинанд" се отнася не до "Фердинанд Грегор", а до "Фердинанд Макропулос", чиято майка е Елина Макропулос. Изненадата, докарала Емилия до гняв, преминава във благовъзпитано поведение. Докато не се появи "Г-н Макропулос", запечатаният плик остава у Прус. Когато тя му предлага да го откупи, той си отива.
След Прус излиза Грегор. Емилия му казва, че той трябва да отиде до Коленати, да вземе документа, който му е дала и да го смени с друг с името на Макропулос. Тя е напълно безразлична към страстните му изявления и заспива. Когато Емилия Марти се събужда, пред нея стои Янек. Както и другите, той е омагьосан от нея. Тя го убеждава да извърши "геройска постъпка": да открадне плика заради нея. Но баща му вижда и чува всичко това и заповеднически го отпраща. Янек се оттегля унил. Емилия Марти се приближава към Прус и отново моли за плика. Прус се съгласява да й го даде същата вечер.

ІІІ действие
Хотелска стая. Емилия Марти се появява по пеньоар, Прус - във вечерно облекло, но без яка. Той мълчаливо й подава плик, който Емилия Марти прочита и заявява, че е истински. Но Прус чувства, че е ограбен: тя прилича на труп. Двамата са прекъснати от една камериерка, която съобщава, че слугата на Прус спешно трябва да годори с него. Когато Прус се връща, кара Емилия Марти да отпрати момичето: синът му се е самоубил. Емилия Марти стои като вкаменена. Прус излиза, влиза Хаук. Той е откраднал бижутата на жена си и предлага на Емилия да избягат заедно в Испания. Изненадващо тя се съгласява, но камериерката се връща и съобщава за пристигането на Грегор, Коленати, Витек, Кристина, Прус и един лекар, който отвежда Хаук. Оказало се, че документът с дата 1836 г., който Емилия Марти е изпратила на Коленати, е написан със съвременно мастило и следователно е фалшфикат. Те са дошли да я разпитат.
Тя отива да се преоблече, а в това време останалите претърсват нещата й, сред които намират най-различни документи и имена, но всички с инициалите "E M". Когато Емилия Марти се връща натруфено облечена и леко пийнала, тя започва да отговаря на въпросите им като настоява, че нейното име е Елина Макропулос, родена в Крит през 1585 г., и че нейният баща е Йеронимус Макропулос, личен лекар на Рудолф ІІ, император на Свещената римска империя. Тя също е Елиан МакГрегър, любовницата на Йозеф Прус и майка на Фердинанд Грегор. Тя е дала назаем документа на Макропулос (който сега е в запечатания плик), съдържащ формула изобретена от нейния баща за Рудолф за да може да живее 300 години. Рудолф настоявал Макропулос да я изпробва първо върху собствената си дъщеря. Елина се разболяла и баща й бил хвърлен в затвора като шарлатанин, но Елина оздравяла и избягала заедно с формулата. Коленати продължава да твърди, че тя лъже, но Емилия Марти бързо напуска този свят и започва да рецитира молитвата "Отче наш" на гръцки. Когато Коленати още веднъж иска да узнае истинското й име, тя припада с думите "Елина Макропулос". Накрая Коленати се убеждава, че тя казва истината. Пренасят я на леглото и викат лекар.
Когато Емилия Марти се появява отново, тя е като сянка. Усетила е ръката на смъртта върху себе си. Зелена светлина изпълва сцената и залата. Мъжете в хор искат прошка. Досега за нея те са били само "предмети и сенки", да живееш и да умреш за нея е едно и също. Атмосферата на отвъдното се усилва от мъжки хор зад сцената, който повтаря думите на Емилия Марти. Не бива да се живее толкова дълго, заявява Емилия, само за онези с нормално дълъг живот той може да има смисъл. Когато я питат защо е дошла, отговаря че е за документа и забавя крачка докато чете началните му думи. Тя вече не го иска, дава го на Кристина - тя може да живее 300 години, може да стане известна, да пее като Емилия Марти. Кристина обаче взема документа и го държи над пламъка докато изгори. Червена светлина изпълва сцената. С думите "Отче наш" Емилия Марти припада.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна