Гилбърт и Съливан създават великите си произведения от 1871 до 1896 г.
Снимка: Архив
Уникалното партньорство на Гилбърт и Съливан започва през 1871 г. когато двамата създават оперетата “Теспис” партитурата е изгубена. Съдбовна е срещата им с продуцента Ричард Д’Ойли Карт, който ги наема за први път през 1875 г. и резултатът е произведението “Процес със съдебни заседатели”. В следващите десетилетия легендарните британци стават автори на още дванайсет музикално-сценични творби, известни днес като “Савой-опери” или оперети, по името на театър “Савой”, построен от Д’Ойли Карт специално за Гилбърт и Съливан.
“Пейшънс” (“Patience”) е шестото поредно сътрудничество на Гилбърт и Съливан. Това е историята на простодушната млекарка на име Пейшънс и съперничещите си, по-скоро за възхищение и популярност, отколкото за нейното сърце поети Реджиналд Бънторн и Арчибалд Гроувнър. Всъщност това е сатира на обществото и културата във Великобритания от края на викторианската епоха, в което естетическият поглед към изкуството се издигна на пиедестал. Това неизбежно води и до появата на множество “артисти”, “поети” и “художници”, които създават изпразнени от съдържание, но приятни за окото и ухото творби. Верни на стила си в “Пейшънс” Гилбърт и Съливан подхождат към темата на от комичен ъгъл, а от прекрасния документален запис от фестивала БиБиСи Промс 2009 г, който ще ви предложим става ясно, че произведението засяга актуални и за съвременната публика теми. Сър Чарлз Маккерас ще застане на пулта пред Концертния оркестър на БиБиСи и Хора на английската национална опера, а солисти са: Ребека Ботони, Фелисити Палмър, Саймън Батърис, Тоби Стафорд Алън.
И ако си мислите, че една оперета на Гилбърт и Съливан е достатъчна, тази събота ние ви предлагаме две. След “Пейшънс” ще чуем и “Микадо” – най-големия успех на творческия тандем – с повече от 600 спектакъла, последвали премиерата й на 14 март 1885 г. Над 150 театрални трупи по целия свят започват да я играят още в премиерната й година. Създаването на този любим на британците, а и на останалия свят сценичен хит според легендата се дължи на... един скандал. Поредната оперета на Гилбърт и Съливан – “Принцеса Ида” от 1884 г., нямала особен успех и изглеждало, че съвместната им работа ще приключи. Легендата разказва, че след една особено бурна среща с Карт и Съливан, Гилбърт се прибрал вкъщи, ругаейки, нахлул в кабинета си и затръшнал вратата тъй силно, че един японски сувенир – самурайски меч, закачен на стената, паднал на земята. Гилбърт седнал на бюрото си и написал: “Сцена: Япония”, а резултатът бил “Микадо”. Това е най-популярната легенда около творбата “Микадо”. Няма съмнение, че по онова време в Европа интересът към Далечния Изток е бил много голям, тъй като Япония съвсем неотдавна била отворила границите си за западните пътешественици.
Ще ви предложим един от най-известните записи на творбата, осъществен от ДЕКА през 1973 година. Участват Оперният хор “Д’Ойли Карт” и Кралският филхармоничен оркестър с диригент Ройстън Наш, а сред солистите са: Джон Айлдън, Колин Райт, Джон Ройд, Валъри Мастърсън, Пеги Ан Джоунс и други.
Съдържание на оперетата “Пейшънс”.
Съдържание на оперетата “Микадо”.
събота, 21 май, от 20.00 часа
По публикацията работи: Росица Казакова
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!