Лирико-комична опера в четири действия (девет картини).
Либрето от композитора по пиесата на Ричард Шеридан, стихове – Мира Менделсон-Прокофиева.
Първо изпълнение в света: Ленинград, Театър „Киров”, 3 ноември 1946 година, диригент Борис Хайкин.
Първо изпълнение в България: Варна, Варненска опера, 5 юни 1962, диригент Борис Черпански, режисьор Николай Николов.
Действащи лица:
Дон Жером, благородник от Севиля – тенор
Фердинанд, негов син – баритон
Луиза, негова дъщеря – сопран
Дуеня, гувернантка на Луиза – алт
Антонио, влюбен в Луиза – тенор
Клара, приятелка на Луиза – мецосопран
Мендоза, богат търговец на риба – бас
Дон Карлос, обеднял благородник, приятел на Мендоза – баритон
Отец Елустаф, монах – тенор
Отец Шартрьоз, монах – баритон
Отец Бенедиктин, монах – бас
Лаурета, камериерка на Луиза – сопран
Розина, камериерка на Клара – мецосопран
Лопес, слуга на Фердинанд – тенор
Слуги, слугини, монахи, монахини, гости, маски, търговки
Действието се развива в Севиля през ХVІІІ век
І действие
Площад пред дома на дон Жером. Богатият търговец на риба Мендоза обещава на почтения аристократ огромни печалби от съвместна дейност. Сделката трябва да бъде скрепена от брака на Мендоза с дъщерята на Жером – Луиза. Дон Жером възторжено описва красотата на момичето, което Мендоза никога не е виждал, а търговецът не по-малко красноречиво хвали достойнствата на различните риби, които предлага на пазара. Двамата се разделят, много доволни от сделката. Синът на дон Жером – Фердинанд, се прибира у дома в ужасно настроение. Той е влюбен в прекрасната, но горда и своенравна Клара д`Алманца и я ревнува от всички. Става тъмно. Под прозореца на Луиза идва влюбеният в нея Антонио и запява серенада. Нежната среща на влюбените е прекъсната от сърдития глас на дон Жером. Той е много обезпокоен за бъдещето на Луиза и му се струва, че няма по-страшна напаст от пораснала дъщеря. Затова Жером решава веднага да омъжи Луиза за Мендоза.
ІІ действие
Луиза мечтае за щастие с Антонио. Годеникът, избран от баща й, я отвращава, но Жером се е заклел да не я пусне да излезе от дома им, докато не се подчини на волята му. Напразно Фердинанд се опитва да защити сестра си. На помощ се притичва гувернантката на Луиза – Дуеня. Тя разиграва сцена – уж тайно предава на Луиза любовно послание от Антонио. Дон Жером, естествено, я хваща с писмото и в гнева си заповядва на гувернантката да напусне дома му. След малко от стаята на Луиза излиза самата тя, но преоблечена в роклята на Дуеня и покрита с нейния воал. Като се преструва на обидена и плаче, Луиза излиза. Дон Жером с облекчение пуска мнимата Дуеня да си отиде.
На крайбрежната улица търговки продават риба от шлепа на Мендоза. Търговецът е доволен – работата му върви отлично. Дон Карлос не споделя възторга на приятеля си. Той мечтае за предмети, достойни за рицар: оръжия, злато, скъпоценни камъни. Появява се Клара със своята камериерка Розина. След малко идва и Луиза. И двете момичета са избягали от къщи – Луиза от баща си, а Клара – от злата си мащеха. Клара споделя, че Фердинанд я е обидил и тя смята да намери убежище в манастира „Света Катерина”. Луиза моли приятелката си да й разреши да използва нейното име. Клара си тръгва и оставя сама на улицата. След малко към Луиза се приближават Мендоза и дон Карлос. Луиза се назовава с името „Клара” и моли Мендоза да я отведе при Антонио. Молбата на хубавото момиче се харесва на търговеца – така вниманието на младия му съперник ще бъде отвлечено от дъщерята на дон Жером. Той моли дон Карлос да отведе мнимата Клара в дома му и й обещава да открие и доведе Антонио.
Мендоза е разказал на дон Жером за бягството на Клара. Двамата се надсмиват на баща й. Дон Жером изпраща Лаурета да извика Луиза, но дъщеря му капризничи и отказва да се среща с годеника си в присъствието на баща си. Малко учуден, Жером все пак излиза и оставя Мендоза сам. Влиза Дуеня, преоблечена като Луиза. Заеквайки от вълнение, Мендоза я моли да повдигне воала си и... губи дар слово: доста грозна, пък и старичка му се струва годеницата! Но хитрата Дуеня веднага минава в атака: тя се възхищава от брадата на Мендоза и мъжествената му външност, а после запява игрива песничка, акомпанирайки си на китара. Търговецът започва да мисли, че дъщерята на дон Жером не е чак толкова грозна, а най-важното: тя е умна, артистична и богата. Съвсем омаян от комплиментите на гувернантката, Мендоза е готов да иска благословията на дон Жером. Но Дуеня продължава да плете интригите си. Тя настоява годеникът да я открадне от дома на баща й, защото „това ще бъде много романтично”. Търговецът се съгласява, двамата правят план за бягство, но дочула стъпките на приближаващия се дон Жером, Дуеня бързо избягва. Мендоза и Жером са доволни – всичко се нарежда, както за го замислили.
ІІІ действие
Бавно текат часовете за Луиза, очакваща Антонио. Но ето че Мендоза води нейния любим. Радостта на младите е безгранична. Измаменият Мендоза също е доволен, защото мисли, че се е избавил от съперника си. Той възторжено разказва на новите си приятели за своята годеница и за романтичния план на отвличането. Луиза и Антонио лукаво го подкрепят, сърцата им са изпълнени с любов, те са щастливи, че най-после са заедно.
Всеки следобед дон Жером обича да музицира. Прави го и сега, изпълнявайки с приятеля и слугата си любовен менует. Но изпълнението не е особено успешно. Жером не може да разбере защо дъщеря му е трябвало тайно да избяга с човека, избран от самия него да й бъде мъж. Дон Карлос носи писмо от Мендоза с молба за прошка и бащина благословия. След малко някакво мърляво момченце донася аналогично послание от Луиза. Дон Жером отново се чуди – защо младите не са му написали общо писмо? Но въпреки всичко, той благославя и двамата и поръчва празнична вечеря в чест на младоженците.
В градината на женския манастир броди самотната Клара, ужасена от мисълта, че може би ще й се наложи да стане монахиня. Пристига Фердинанд, с шпага в ръка. Мендоза му е разказал за мнимата измяна на Клара и той е дошъл да отмъсти на Антонио. Заслепен от ревност, Фердинанд не познава Клара, облечена в монашеско расо. Затова пък тя най-после се уверява в искрените му чувства и тръгва след него с желанието да стане негова съпруга.
ІV действие
В трапезарията на мъжки манастир цари веселба. Монасите пият вино, вдигат наздравици и коментират обитателките на съседния женски манастир. Внезапната поява на клиенти ги кара веднага да скрият бутилките и чашите и да започнат да пеят благочестиви псалми. Дошли са Антонио и Мендоза с молба да бъдат венчани за любимите си жени. Игуменът ги посреща със строга проповед, но кесия с дукати от Мендоза го заставя за смени тона. Пристига уплашената Луиза, а след нея и Фердинанд. Без да познае сестра си, Фердинанд вади шпага срещу Антонио и го обвинява в предателство. Дуелът прекъсва, когато ревнивецът съзира Клара. В последната минута идва и Дуеня. Игуменът благославя и трите двойки и ги повежда към църквата, за да ги венчае.
В празнично осветения дом на Жером стопанинът с нетърпение очаква новобрачните – той смята, че Луиза вече е жена на Мендоза. Гостите пристигат, но на дон Жером не му е до тях – младоженците се бавят, а и Фердинанд е изчезнал някъде. Но ето, появява се щастливият Мендоза. Съпругата му възторжено се хвърля на врата на „татенцето” – и Жером ужасен познава Дуеня. Веднага след това влизат Луиза и Антонио, който вместо обяснения подава на бедния баща собственото му писмо със съгласието му за брака на Луиза с любимия човек. Дон Жером не успява да се окопити от изумлението и ето, че пред него падат на колене Фердинанд и някаква млада монахиня. Съвсем разстроен, Жером все пак познава в приятелката на сина си Клара д`Алманца – една от най-богатите наследници в Севиля. Като премисля, че Антонио е беден, но Клара – богата, Жером стига до извода, че в края на краищата нищо не губи. Бедният Мендоза едва сега разбира, че е бил измамен. А Дуеня съвсем не се притеснява – тя е негова законна жена! Разгневен, търговецът побягва, след него тича и неговата съпруга – хитрата Дуеня. Доволен от щастливия край на цялата тази история, дон Жером запява весела песен. Гостите поздравяват младоженците.
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!