На 14 август 2010 в Роял Албърт хол, Лондон, в рамките на фестивала БиБиСи Промс се състоя Баховият ден, чийто финал бе концерт на Кралската филхармония под палката на Андрю Литън. Концертът представи оркестрови транскрипции на музика от Йохан Себастиан Бах, създадени от прочути британски музиканти. Сър Хенри Ууд е диригентът-основател на фестивала, започнал като “Променадните концерти на Хенри Ууд”. Негова е транскрипцията на Прелюда от Третата соната за соло цигулка на Бах. Прочутата Ария от Третата сюита в ре мажор прозвуча във версията за симфоничен оркестър на Сър Малкълм Сарджънт – наследника на Хенри Ууд като главен диригент на Променадните концерти в Лондон. Сър Гранвил Банток е една от най-ярките личности в британския музикален живот от началото на ХХ век, близък приятел на Сибелиус, Елгар и Воън Уилямс. Негова е версията на прочутия бахов хорал Wachet auf, ruft uns die Stimme. Една от най-хубавите мелодии, излезли изпод перото на Йохан Себастиан Бах – хоралът “Овцете могат кротичко да си пасат” (Schafe können sicher weiden) от кантата № 208, звучи във версията на бляскавия пианист-виртуоз и композитор Пърси Грейнджър, известен най-вече с аранжиментите на британски фолклорни песни, но и със собствено доста ексцентрично творчество.
В програмата е включена и прочутата сюита “Мъдрите девици” на сър Уйлям Уолтън. Музиката е предназначена за балет по притчата от Евангелието на Матей за десетте девици, пет от които били мъдри, а пет – неразумни. Балетът е поставен през 1940 година от прочутия британски хореограф Фредерик Аштън, а легендата Марго Фонтейн играе ролята на невестата. Музиката представлява серия транскрипции на бахови хорали, подбрани от приятеля на Уйлям Уолтън – Констант Ламбърт. Атракцията на вечерта е “Бахово Алегро” – транскрипция от Алиса Фирсова на финала на Соната № 3 в сол минор за виола да гамба от Йохан Себастиан Бах. Алиса Фирсова е родена през 1986 година в семейството на двама руски композитори – Елена Фирсова и Дмитри Смирнов. Тя е сред първите лауреати на конкурса за композитори на БиБиСи Промс отпреди десет години. Финалът на сонатата за виола да гамба я привлича неудържимо, защото се смята, че темите му са били предназначени за още един концерт на Бах, който би трябвало да се превърне в Седмия Бранденбургски. Младата композиторка казва: “Пиесата започва с трясък и гърмежи и завършва с фойерверки, защото възхвалява живота на Бах и баховия ден!”
неделя, 11 септември, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!