Средновековни миниатюри: римският философ Аниций Манлий Боеций преподава на свои ученици (вляво) и Musica mundana (най-горе вдясно), Musica humana (в средата) и Musica instrumentalis (долу)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В началото на VI век в трактата си De institutione musica ("Наставления към музиката") римският философ Аниций Манлий Боеций разделя музиката на звучна и беззвучна. Той прави това под влиянието на по-ранните идеи на Питагор. Звучната музика е musica instrumentalis (инструментална музика), а беззвучната от своя страна се дели на musica mundana (музика на света, музика на сферите) и musica humana (музика на хората, човешка музика). Към musica mundana можем да отнесем "това, което се намира на небето, в съединението на стихиите, в разнообразието на годишните времена", т.е. устройството на мирозданието. Musica humana я "познава всеки, който се спуска в самия себе си.“