Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нежна лирика и зловещи образи в „Бал с маски“ от Верди – документален запис от спектакъл на Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“, Лондон

БНР Новини
Джоузеф Калея (Рикардо) и Людмила Монастирская (Амелия) в сцена от операта.
Снимка: roh.org.uk/Catherine Ashmore

„Бал с маски” е сред върховите творчески постижения на Джузепе Верди, в които словото и музиката, музиката и действието са неразривно свързани. Психологическите конфликти са изобразени с Шекспирова мощ, като в същото време силата и драматизма се съчетават с най-прецизни детайли на душевните състояния на героите. Верди майсторски използва метода на контраста – зловещи образи по време на празнично веселие, нежна лирика по време на тайнствена и мрачна сцена. Богати и изразителни вокални партии, бляскав оркестър, майсторски построени ансамбли – такава е звуковата палитра на творбата. Финалът на втора картина от първо действие е сред върховете на музикалната драматургия на операта. Нито един любовен дует в цялото творчество на Верди не може да се сравни с дуета на Рикардо и Амелия от второ действие.

В писмо до Антонио Сома сам Верди обяснява, че точно в тази сцена е вложил целия „безпорядък” на страстта. Любовта в действителност е основната тема на тази опера, наречена от известния италиански критик Масимо Мила Вердиевата „Тристан и Изолда”, но преведена на италиански и пренесена под горещо и страстно слънце.

Един чудесен спектакъл на Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“ на „Бал с маски“ от Верди, състоял се на 31 януари 2015 година ще слушаме в часовете, отредени за опера по програма „Христо Ботев“. Че е чудесен, ще се убедите сами, ако го чуете. Хорът и оркестърът под диригентството на Даниел Орен демонстрират изпълнение от най-висока класа. Солистите са повече от добри и сред най-търсените от престижните световни оперни театри – малтийският тенор Джоузеф Калея като Рикардо, украинският сопран Людмила Монастирская като Амелия, руският баритон Дмитрий Хворостовски като Ренато. И докато Джоузеф Калея и Дмитрий Хворостовски са много добре познати имена и на опероманите у нас, за Людмила Монастирская се говори по-малко.

А ето как я определя „Опера нюз.ру“: Разкошният, огромен, невероятен със силата и блясъка глас на Монастрская ни спомня хубавите времена на операта, когато големите, красиви и технични гласове не бяха изключение. Природата е надарил щедро певицата, но към това тя е добавила изключителен дъх, замиращо пианисимо, абсолютна регистрова изравненост и пълна теситурна свобода, майсторство в овладяването на звуковата проекция в залата и накрая, проникващо в душата емоционално послание.

събота, 23 май, от 20 часа

Съдържание на операта „Бал с маски“

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени