„Бал с маски” е сред върховите творчески постижения на Джузепе Верди, в които словото и музиката, музиката и действието са неразривно свързани. Психологическите конфликти са изобразени с Шекспирова мощ, като в същото време силата и драматизма се съчетават с най-прецизни детайли на душевните състояния на героите. Верди майсторски използва метода на контраста – зловещи образи по време на празнично веселие, нежна лирика по време на тайнствена и мрачна сцена. Богати и изразителни вокални партии, бляскав оркестър, майсторски построени ансамбли – такава е звуковата палитра на творбата. Финалът на втора картина от първо действие е сред върховете на музикалната драматургия на операта. Нито един любовен дует в цялото творчество на Верди не може да се сравни с дуета на Рикардо и Амелия от второ действие.
В писмо до Антонио Сома сам Верди обяснява, че точно в тази сцена е вложил целия „безпорядък” на страстта. Любовта в действителност е основната тема на тази опера, наречена от известния италиански критик Масимо Мила Вердиевата „Тристан и Изолда”, но преведена на италиански и пренесена под горещо и страстно слънце.
Един чудесен спектакъл на Кралския оперен театър „Ковънт Гардън“ на „Бал с маски“ от Верди, състоял се на 31 януари 2015 година ще слушаме в часовете, отредени за опера по програма „Христо Ботев“. Че е чудесен, ще се убедите сами, ако го чуете. Хорът и оркестърът под диригентството на Даниел Орен демонстрират изпълнение от най-висока класа. Солистите са повече от добри и сред най-търсените от престижните световни оперни театри – малтийският тенор Джоузеф Калея като Рикардо, украинският сопран Людмила Монастирская като Амелия, руският баритон Дмитрий Хворостовски като Ренато. И докато Джоузеф Калея и Дмитрий Хворостовски са много добре познати имена и на опероманите у нас, за Людмила Монастирская се говори по-малко.
А ето как я определя „Опера нюз.ру“: Разкошният, огромен, невероятен със силата и блясъка глас на Монастрская ни спомня хубавите времена на операта, когато големите, красиви и технични гласове не бяха изключение. Природата е надарил щедро певицата, но към това тя е добавила изключителен дъх, замиращо пианисимо, абсолютна регистрова изравненост и пълна теситурна свобода, майсторство в овладяването на звуковата проекция в залата и накрая, проникващо в душата емоционално послание.
събота, 23 май, от 20 часа
Съдържание на операта „Бал с маски“