Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Истинска Prima donna – българката Красимира Стоянова

БНР Новини
Красимира Стоянова като Дездемона.
Снимка: krassimira-stoyanova.com

Тя може в Залцбург с един поглед през рамо да ви разплаче – погледът на Маршалката, която затваря вратата на любовта преди тази врата да се затвори зад нея. Тя може да ви разсмее до сълзи по време на генерална репетиция за откриването на „Аполония“ в Созопол, шегувайки се сама със себе си и със своите колеги. Тя може да ви нахрани с мусака и баница в софийския си дом. Тя може с увлечение да ви разказва за цветята в градинката на виенския си дом, за които се грижи сама. Тя може с вдъхновение да говори за делфините, които плуват в залива на Сан Диего. Може, но най-хубавото, което може, е да пее.
Тя е Красимира Стоянова. Истинска оперна Prima donna, а не само поредната примадона.

Красимира Стоянова учи цигулка в Русенското музикално училище, а след това цигулка и пеене в Пловдивската музикална академия. Дебютира през 1995 г. като певица в Националната опера в София. От 1998 г. започва международната й кариера като солистка във Виенската държавна опера, където пее в „Кармен“, „Сватбата на Фигаро“, „Турандот“, „Палячо“, „Бохеми“, „Травиата“ и други. И до днес тя е чест гост в тази опера, която в знак на уважение на 6 октомври 2009 година я обявява за камерзенгерин.

Сред ролите, в които дебютира в последно време са Маршалката от „Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус, Матилда от „Вилхелм Тел“ на Росини, Маргарита от „Фауст“ на Гуно, Мими в „Бохеми“ на Пучини. Коронни са образите на Дездемона от „Отело“ и Виолета Валери от „Травиата“ на Верди, Русалка от операта на Дворжак, сопрановата партия в „Реквием“ на Верди. Учи нови произведения удивително бързо и пее в няколко нови за нея постановки в сезон.

Световната й слава я отвежда на сцени като Миланската скала, Карнеги хол, Метрополитън опера, Вашингтонската национална опера, Ковънт Гардън, Залцбургската опера, Баварската опера в Мюнхен, Лондонската кралска опера, Цюрихския оперен театър, Националната опера в Хелзинки, Националната опера в Берлин, Театро Колон в Буенос Айрес, операта в Тел Авив, Хамбург, Женева, Кьолн, Равена, Амстердам, Барселона, Рио де Жанейро, Париж, Мюнхен и други.


Красимира Стоянова работи с диригенти като Зубин Мета, Рикардо Мути, сър Колин Дейвис, Жорж Претр, Кристоф Ешенбах, Владимир Федосеев, Даниеле Гати, Кент Нагано, Юрий Темирканов, Сейджи Озава, Марис Янсонс, Даниел Баренбойм, Франц Велзер – Мьост, Георги Нотев, Павел Балев.

По-интензивно и по-добре от Стоянова човек не може да пее Дездемона.
Kurier (28 януари 2010 г.)

Звезда на вечерта беше Красимира Стоянова: една трогателна, респектираща Мими, каквато човек може само да си желае. Невероятен успех.
Kurier (8 септември 2010 г.)

Красимира Стоянова подкрепи неофициално съществуващото мнение, че е най-добрата Дездемона в света от наши дни с такова невероятно постижение, което може да се опише само със суперлативи. При това, нейният греещ сопран, нейната издръжливост в пиано и изразът й допринесоха много за нейното постижение. Още повече, обаче, респектира естественото очарование на гласа й, от което човек не може да се освободи. Тя доказа още веднъж, че собственото его идва едва след музиката и ансамбъла.
opernnetz.de (7 октомври 2010 г.)

Прекрасната Красимира Стоянова не трябва да се притеснява от сравнения – тя притежава всичко, което се изисква, за да бъде водещата изпълнителка на Луиза Милер днес. Като Рената Ското тя свободно достига зашеметяващо чисти високи тонове, които може да усилва или намалява както желае. Кристалният й глас успява да бъде в един момент белкантов и спинтов – в друг. Нейният чист, уверен тон успява да покаже значително присъствие при всеки обем и регистрите са третирани равностойно.
operatoday.com (10 март 2011 г.)

Безспорно звезда на вечерта беше българката Красимира Стоянова в главната роля, една от водещите интерпретаторки на тази роля. Грандиозно е как от нежно звучащите колоратури в началото постепенно все по-интензивно зазвучава гласът й в голямата драма. Фразировката, използването на динамиката, съдържателното оформяне на линията на пеене, докато с нарастваща сила тя се приближава към драматичната кулминация, извличането на необходимия патос от музиката, който обаче не изглежда наложен, всичко това е в стила на големите Вердиеви певици.

klassik.com (16 март 2012 г.)

Красимира Стоянова в „Български изпълнители“ на 26 юни от 23 часа по програма „Христо Ботев“.




Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна