От 14 септември до 22 ноември в Софийската градска художествена галерия (СГХГ) може да се види изложбата „Кристо и Жан-Клод: графики и обекти 1963-2014”. Това е първата експозиция на световноизвестните художници в България. Двамата са астрални близнаци: родени са в един и същи ден – 13 юни 1935 година. Той – в Габрово, във фамилия на български индустриалци, тя – в Казабланка, в род на френски военни. И двамата са американски граждани. През 2009 година Жан-Клод почина. Това е първата изложба с техни творби в България. Когато говоря за тях, аз винаги използвам една дума – свобода – разказва в интервю за Радио България изкуствоведът Мария Василева. И определя Кристо като класик в съвременното изкуство.
Това е човекът, който като че ли е разпънал до краен предел представите ни за това какво е свободата, отстояването на това, което искаш да правиш – продължава тя. – Неговото място в изкуството е свързано с идеята на ХХ и ХХI век да бъдем максимално свободни. Свързано е с добрата воля и с възможността да си позволим да правим неща просто заради това, че искаме да ги правим. Много често и Кристо, и Жан-Клод казват в своите интервюта, че работите им съществуват само защото искат те да съществуват. Не защото някой друг ги е пожелал или поръчал. Това са хора, които наистина са успели да съхранят по невероятен начин своята творческа свобода, отказвайки се от всякакви спонсорства, невлизайки в никакви комерсиални отношения, което за мен е уникално явление. Не знам друг такъв случай в историята на съвременното изкуство и изобщо в изкуството. Това означава отстояване на позиция. Не просто някаква прищявка или търговски трик. То е свързано с дълбоко вкорененото и у двамата чувство да бъдат абсолютно независими. Успели са да го съхранят и цялата тази изложба, която показваме, демонстрира докъде стигат техните мечти. А те могат да мечтаят, защото са свободни и са си извоювали това право.
В изложбата са включени творби на двамата, както и фотографии на техни произведения от Волфганг Волц. Най-ранните са от 1963-та, последните – от 2014-а. Сред най-популярните им мащабни проекти са опакованите Райхстаг и Пон Ньоф, Чадърите в Япония и САЩ, Обградените острови в залива Бискейн, Портите в Сентрал парк в Ню Йорк, Бягащата ограда в Калифорния, Стената в Германия… В процес на реализация са Плаващите кейове в Северна Италия, проектът Мастаба в Обединените арабски емирства, Над реката – за река Арканзас, щата Колорадо… Това е само малка част от творческия им път. В дългия им съвместен живот и работа двамата са осъществили 22 проекта. За 37 са получили отказ. Но са продължавали да работят от сутрин до вечер.
Най-важното е творческият процес – подчертава Мария Василева. – Тази изложба е ценна с това, че показва именно този непрекъснат процес, начина, по който са се появявали идеите и са намирали реализация върху белия лист, дългия път, през който една идея стига до възможността да бъде реализирана или не в публичното пространство. В изложбата са включени много проекти, които никога не са били осъществени и дори не е правен опит за това. Но те показват много добре накъде е вървяло творческото мислене и на двамата – един страхотен тандем, в който има невероятен баланс между това да се измисли една идея, да се доведе на концептуално ниво и оттук нататък пък вече с художническите умения на Кристо тази идея да бъде визуализирана върху белия лист.
Кристо и Жан-Клод са може би художниците, които най-активно са обсъждали в общественото пространство своите проекти. Заради спецификата на работата им на тях им се е налагало през годините да се срещат с политици, еколози, журналисти, с обикновени хора, на чиято земя те са искали да направят нещо. И по този начин двамата са допринесли изключително за рекламирането на съвременното изкуство, за неговото обяснение.
Изложбата се случва малко неочаквано и сравнително лесно. Кристо поема голяма част от финансирането й. Подкрепа идва от Столична община и Фондация „Америка за България”. И още нещо: артистът, макар и от разстояние, прави прецизна подредба на експозицията:
Всъщност, мястото на всяка работа, която виждате закачена по стените на галерията, е определено лично от Кристо по плановете на галерията. И за нас остана удоволствието да качим работите на стените. Така че той, макар и от разстояние, наблюдава процеса. Това, че самият той беше направил в мащаб 1:4 точни планове как да бъдат разположени произведенията, в голяма степен издава какъв човек е, какъв професионалист е. Той няма асистенти, никога не е имал и твърди, че докато е жив и здрав, всяка негова изложба е негова лична отговорност и той е длъжен да върши всичко от начало до край. Не може да остави подреждането на някой друг. Изключително професионално поведение и много скромно между другото – човешко отношение и към работата, и към начина, по който проектите и произведенията на двамата се представят пред публиката.
Снимки: БГНЕС и БТА