Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Ако се опитваме да мерим миналото със сегашните си мерки, със сигурност ще сгрешим. Когато пък става дума за изплъзваща се материя като чувствата и интимните отношения, вниманието ни трябва да е двойно. Любовта винаги е била и сладостта, и горчилката в живота, но във времето, за което говорим – прединдустриалното българско общество, тя е била силно контролирана от представите за ред и морал, от заплахата за публично опозоряване и социална изолация. Любовните копнежи и трепети на младите са родили прекрасни любовни песни, но предбрачното общуване е било ограничено и зорко следено от семейството. Страхът от Бога и срамът от хората е трябвало да предпазят всеки – от най-малкия до най-възрастния, от престъпването на нормите. Девствеността на младата булка е смятана за най-големия дар за новия род, чиято кръв е трябвало да продължи, а раждането на първото дете я е включвало пълноценно в ритъма на родовата плодовитост. За младия жених пък първата брачна нощ ознаменува поемането на важната роля във възпроизводството на рода. Бракът и регулираните сексуални отношения гарантират на рода неговото безсмъртие, така, както оре и засява земята, мъжът „оре“ и „засява“ жената“, която е „нивата“ на рода. За секса прабабите и прадядовците ни са говорили малко, но, казват изследователите, и те са имали начини да изразят удовлетвореността или неудовлетвореността си в тази сфера. Когато говорим за чувства, не бива да подминаваме и негативните, а те в традиционното семейство са били особено ярки между двата класически персонажа – свекърва и снаха, каквито впрочем може да се очаква да бъдат между командващ и подчинен. В баладичните песни – особен повествователен жанр, изграден върху контрастите, сблъсъците и драматичните сюжети, могат да се открият разтърсващи трагедии, жестокост и несправедливост, но и отмъщение и отплата за насилника и грешника. За морала, чувствата, нормата и изключенията в поведението, за драмите и семейните конфликти разказват доц. Светла Петрова и уредничката Анита Комитска от Института за етнография и фолклористика с етнографски музей при БАН и доц. Таня Бонева.