Всяка есен в Израел се провеждат Дни на новата израелска музика. Тази година беше представена световната премиера на видео гранд опера за солисти, два хора и оркестър, наречена „Адапа“, с изпълнителски състави от Европа и Израел /немски оркестър и два чешки хора/, израелска музика и сюжет, базиран на древен ашумерски мит от преди 4 000 години, написан на старинния семитски език акадия.
Могат ли звуците да изразяват цветове? Това е била една от задачите, които си е поставила докторът по старинни и съвременни семитски езици и музика Ципи Флайшер. Легендата за Адапа– създание, пристигнало от недрата на морето, е впечатлила авторката. Това е разказ за индивида, разкъсван от еротичния свят на Земята, вечността от небесата и мъдростта на морето.
Контратенорът от Германия Щефан Грегнер се превъплъти в ролята на началото Адапа. То е служител на бога на морето и на мъдростта, изпят от баритона от Израел Амнон Залик. Адапа се опитва да устои на ухажванията на южния вятър, символизиращ плодородието на земята. Според сценографката Ала Медникова морето и мъдростта имат сив цвят. Той изразява спокойствието и вечността. Когато изгрява слънцето всичко става бледо синьо. Арията на надеждата прелива в хора на плодородието. Но всичко е прекъснато от жестокото слънце на пустинята. Сцената се обагря в жълто-кафяво. Небето е в различни нюанси на синьо до лилаво. Оркестровата партия има за задача да предаде звуков изразна цветовете и композиторката Флайшер наистина е успяла в това. Експериментира се и с костюмите. В началото дрехата на Адапа изглежда като от люспи, но като се вгледа човек е с китайски лодки. Дрехата на бога на небето също изглежда като око, но представлява планета с пръстен. Еротиката на Южния вятър звучи в хора на второто действие. За композиторката вятърът не е един персонаж, а множество гласове, събрани в хор. Партията изпълнява женски хор от Северна Чехия с диригент Тереза Велкова. Земята е изиграна от един актьор, който има трудната роля да покаже как под въздействието на слънчевите лъчи и южния вятър злакът може да се превърне в пустиня. Освен на певческите партии, режисьорът Петер Вронски от Моравия е заложил на интересни танци, илюстриращи съпротивата на Адапа срещу мамещия Южен вятър.
Когато възмутеният бог на небесата вижда напразните усилия на Южния вятър да съблазни Адапа, се намесва. Истински пир на мъдростта очаква героя в небесата. Богът на вселената, чиято партия е изпята от Еял Еделман, обещава да даде на Адапа безсмъртие. Героят не знае дали това е истина или е само обещание. Неговият господар - морският бог, му е заповядал ако се издигне до небесата да не яде и да не пие нищо. Излъгал го е, че и храната, и напитките са смъртоносни. Затова героят се прави, че яде, но изхвърля всичко недокоснато. Той не знае, че така се отказва от храната на живота и от възможността да се освободи от господаря си. Измамата го обрича отново да се върне на Земята. Отказал се от безсмъртие, този път Адапа отговаря с взаимност на флиртуванията на Южния вятър. Това е триумфът на плодородието на Земята. Звучи и финалният хор с химна на плодородието и цялата сцена е обагрена в златно.
Композитарката решила да преведе непреводимото на музикален език. За нея Адапа съответства на тона фа, Морският бог - на тона ре, богът на небесата – на тона сол, а цялата музика се базира на подчертани с четвърт-тонове мелодии. Видео-изпълнението на операта включва автентични снимки сред природата и компютърна анимация, която създава впечатляваща илюзорна действителност. В разговора ни след спектакъла композиторката Ципи Флайшер ми обясни, че като преводач от семитски на европейски езици открила, че за хората от Европа е трудно да разберат философията на Изтока. Историята на Адапа е древна ашумерска легенда, която съдържа вярванията на древните хора, живели между щедростта на морето, изменчивостта на небето и непостоянството на пустинята и Южния вятър, които носят плодородие напролет, но и жестоки пясъчни бури лете и есента.