Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В някои столични училища не достига материална база за занимални

В 72% от учебните заведения в София има организация за целодневно обучение

Ваня Кастрева
Снимка: Ани Петрова, БНР

Проблемите около целодневното обучение в училище, възможностите за неговото прилагане и качественото му изпълнение разгледахме в "Радиоприемница" този вторник.

Всяко училище е длъжно да организира място за занималня, ако има достатъчно подадени заявления за целодневно обучение от родители до 1 септември на съответната учебна година, заяви пред Радио София началникът на регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева. За формиране на група за занималня са необходими най-малко 16 деца, поради което се допуска съставянето на сборни групи, но само от деца от един етап - например от първи и втори клас или от трети и четвърти. В известен смисъл това позволява директорите на училища да имат оперативна самостоятелност. Обобщено погледнато в 72% от столичните училища има организация за целодневно обучение

Ваня Кастрева посочи, че според извършените наблюдения на регионалното управление, над 95% от децата в първи клас в столичните училища са обхванати в целодневна организация. В по-горните класове, обаче, този процент започва да намалява. Сред причините за тази тенденция е, че част от родителите предпочитат децата им да бъдат изведени в частни занимални. От друга страна може да се изведе невъзможността на училището материално да обезпечи провеждането на целодневна организация за учебния ден за всички ученици от 1-и до 4-и клас. Друг аспект е провеждането на учебните занятия на двусменен режим, което води до липса на места за занималня. Също така училищата се затрудняват при реализирането на часовете за физическа активност. Новият закон вече регламентира много строго целодневното обучение, подчерта Кастрева. Тя уточни, че занималнята за учениците от 1-и клас е задължителна, но са дискусионни критериите, които може да приеме едно училище за достъпа.      

Началникът на регионалното управление по образование изтъкна, че предстои приемането на още един стандарт за физическата среда, който ще регламентира как могат да се обучават учениците в прилежащата територия като квадратура, тя ще регламентира приема и ще може да се изясни в какви условия трябва да се провежда целодневната организацията.

Ваня Кастрева се спря и на политиките по отношение на децата със специални образователни потребности. Според заповедта на министъра на образованието, училищата получават 326 лева на дете със специални образователни потребности на година. Обезпечаването на подкрепа за тези деца с ресурсни учители може да бъде както на ниво училище, така и чрез различни проекти, отбеляза Кастрева. Други възможности дават регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование. Все пак всяко училище следва да има екип за личностно развитие на децата, който трябва да направи първичната оценка, но за ефективна работа с децата със специални образователни потребности са необходими не само ресурсен учител, психолог и логопед, но и съответна квалификация на всички останали учители. Работата с тези деца е сложна и много отговорна, категорична бе Ваня Кастрева.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна