Продажбите на дребно в еврозоната се повишиха през март доста по-сдържано от очакваното при тяхно слабо понижение в рамките на целия ЕС, което е пореден знак, че икономическият растеж на Стария континент вероятно вече достигна своя пик. Продажбите на дребно в България също нараснаха почти символично през март, след като през януари и февруари те се свиха за пръв път от юни 2017 година насам, показват данни на Евростат.
Търговията на дребно в еврозоната се увеличи през март с едва 0,1% спрямо февруари, когато нарасна с 0,3%, докато осреднените очаквания на финансовите пазари бяха за по-солиден подем с 0,5 на сто. Трябва да се има предвид, че слабите продажби на дребно в региона на единната валута през последните четири месеца са факт въпреки продължаващото понижаване на нивото на безработица и въпреки все още високите нива на потребителско доверие. Това предполага, че здравите потребителски разходи, които бяха генератор на солидния икономически растеж през миналата година, вероятно няма да имат подобен позитивен ефект върху растежа през настоящата година.
Слабото увеличаване на търговията на дребно се дължи най-вече на повишение с 0,2% при продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия, докато продажбите на нехранителни потребителски стоки се свиха с 0,5%, а тези на автомобилни горива - с 0,4 на сто.
На годишна база растежът на продажбите на дребно в еврозоната се забави през март до 0,8% от 1,8% през февруари, докато осредните прогнози на финансовите пазари бяха за по-силно повишение с 1,9 на сто. И тук основен генератор на растежа при търговията на дребно на годишна база беше повишението с 1,4% при продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия, като в същото време продажбите на нехранителни стоки се увеличиха с 0,3%, а на автомобилните горива - с 0,4 на сто.
Евростат представи подобни слаби данни и в рамките на целия ЕС, като продажбите на дребно в 28-те страни на Съюза се понижиха през март с 0,1% след повишение с 0,4% през февруари. На годишна база търговията на дребно в Европейския съюз се увеличи с 1,8% след растеж с 2,0% месец по-рано.
Подобно на данните за еврозоната, Евростат отчете слаб растеж на продажбите на дребно и в България.
През март търговията на дребно в нашата страна се увеличи с 0,1%, но след понижения с по 0,2% през първите два месеца на годината. По този показател България е една от 18-те страни-членки на ЕС, които са отчели известен растеж на продажбите на дребно през третия месец на годината.
В същото време растежът на продажбите на дребно в България на годишна база се забави през март до 2,3% от 3,0% месец по-рано, отбелязвайки най-слабото си представяне от септември 2017 година, когато те нараснаха с 2 на сто. Въпреки това, в едва тринадесет от останалите 28 страни - членки на ЕС е имало по-солиден подем при търговията на дребно през март, като данните за нашата страна все още продължават да сочат за наличието на устойчив растеж (на годишна база) за осемнадесети пореден месец.