Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

След повече от четвърт век Вагнеровият „Лоенгрин“ се завърна в „Ла Моне“

БНР Новини
6
Снимка: Baus

Кореспондентът на „Неделен следобед“ в Белгия – Милен Венков, споделя впечатленията си от новата постановка на една от най-обичаните и най-често представяни Вагнерови романтични опери в Брюксел. Главният диригент на Кралския театър „Ла Моне“ – Ален Айтиноглу, е осъществил музикалното ръководство, сценичната реализация е била на французина Оливие Пи, декорът и костюмите – на Пиер-Андре Вайц. Веднага след премиерата на 19 април представители на белгийската критика отбелязаха, че Айтиноглу и Пи „са се справили превъзходно с Вагнер“, но според нашия кореспондент решението на Оливие Пи е доста спорно:
„Когато завесата се вдигна, се озовахме сред разрушения Берлин през 1945 година: войната е загубена, немската столица е срината от бомбите. Масивният, метален декор изобразява полуразрушен, изгорял театър, в чиито кулиси са складирани оцелелите прашни реликви на немската романтична култура – сред тях виждаме бюстовете на Гьоте и Бетовен. Наоколо всичко е в пепел и развалини. На този фон и в съответния исторически контекст е поместена борбата за престола на Брабант... Телрамунд и Ортруд се представени като нацисти, чиито съмишленици продължават борбата дори след края на войната. Лоенгрин и Телрамунд решават спора си не в дуел, а на шахматната дъска, докато същинската битка е между техните привърженици. В дългия хор на процесията на Елза към катедралата жените си подават кофи, пълни с отломки от разрушените сгради – доста неуместна гледка, в която музиката не се вписва по никакъв начин... Сцената, в която Елза все пак задава фаталния въпрос за самоличността на Лоенгрин, се развива многозначително сред бюстовете на Гьоте, Шилер и Бетовен. На финала няма надежда за спасение – в лицето на новия владетел на Брабант виждаме трупа на убития престолонаследник Готфрид. Концепцията на Оливие Пи и подходът му към операта на Вагнер не се понравиха на всички зрители и наред с овациите след финала в залата се чуха и освирквания за френския режисьор...“.

Заедно с публиката от Брюксел, Милен Венков обаче много е харесал музикалната реализация на „Лоенгрин“ със солисти „на изключително високо ниво“. Подробностите можете да научите от звуковия файл.



Снимки в галерията: Baus

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна