Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Повишение на потребителските нагласи в САЩ през май до близо 18-годишен връх

Проучване на компанията Conference Board за месец май отчете нарастване на потребителските нагласи по отношение на икономическото развитие на САЩ към близо 18-годишния връх, достигнат през февруари.

Индексът на потребителското доверие се повиши през май до 128,0 пункта от 125,6 пункта месец по-рано (низходяща ревизия от предишна оценка за индекс на ниво от 128,7 пункта), доближавайки многогодишния връх от февруари на ниво от 130,8 пункта (най-високо ниво от ноември 2000-а година насам).

Подобряването на потребителското доверие се дължи както на повишаване на очакванията за представянето на американката икономика в бъдеще, така и на потребителските оценки за настоящите икономически условия.

Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната, нарасна през май до 161,7 пункта от 157,5 пункта през април, достигайки нов 17-годишен връх, докато индексът на потребителски очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца се повиши по-слабо до 105,6 пункта от 104,3 пункта през предишния месец.

"Потребителското доверие се увеличи през май след умерено понижение през април", посочи Лин Франко, която е директор на проучването на Conference Board. "Оценката на потребителите за настоящите условия в страната достигна 17-годишен връх (най-високо ниво от март 2011-а година), предполагайки, че нивото на икономически растеж през второто тримесечие вероятно ще се подобри спрямо първите три месеца на годината", допълни тя.

Според нея, умереното подобрението на краткосрочните очаквания пък предполага, че темпото на икономически растеж през следващите месеци вероятно няма да набере по-значителна допълнителна скорост.

"Като цяло нивата на потребителско доверие остават в историческо силни нива и би трябвало да продължават да подкрепят солидните потребителски разходи в близкосрочен план", обобщи Лин Франко.

Процентът на потребителите, които определят като "добри" настоящите бизнес условия се подобри рязко през май до 38,4% от 34,8% през април, докато процентът на американците, определящи бизнес условията като "лоши", се понижи до 12,0% от 12,3%.

Потребителският оптимизъм относно бъдещите бизнес условията в краткосрочен план обаче бележи известно понижение, като процентът на анкетираните, които очакват подобряване на условията за бизнес през следващите шест месеца, се понижи слабо от 23,6% пункта през април до 23,1% през май, но при понижаване до 8,3% от 9,8% и на тези, които прогнозират влошаване на бизнес условията в близко бъдеще.

Индексът на компанията Conference Board, отчитащ като "трудно" намирането на работа в САЩ, се повиши леко до 15,8% от 15,5%, докато този, определящ наличието на работни места като "изобилно", се подобри рязко до 42,4% от 38,2% месец по-рано.

Едногодишните инфлационни потребителски очаквания обаче нарастват значително през май до 5,0% от 4,7% през април, достигайки най-високо ниво от 2015-а година насам, което е знак за засилващ се инфлационен натиск.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени