Германската прокуратура наложи глобата от 1 млрд. евро на "Фолксваген" (Volkswagen AG) във връзка със скандала за измама на отчитаните вредни газови емисии, известен като "дизелгейт", описвайки наказанието като една от най-високите глоби, налагани някога на германска компания, съобщава "Уолстрийт джърнъл".
От "Фолксваген" заявиха, че няма да обжалват наложената глоба поради липса на управленски надзор, което би могло да проправи пътя към разрешаването и на оставащите аналогични наказателни разследвания в Европа.
Първата наказателна мярка срещу "Фолксваген" в Европа идва почти три години, след като германският производител на автомобили допусна да манипулира софтуера, отчитащ тестовите резултати на вредните газови емисии на близо 11 млн. дизелови автомобила. Към този момент скандалът "дизелгейт" вече струва на "Фолксваген" десетки милиарди долари.
Скандалът във най-важната индустрия на Германия има и политическа окраска с оглед на факта, че политици от двете големи немски политически партии участват в надзорния съвет на "Фолксваген", като самата компанията е отчасти държавна. Трябва да се има предвид, че бивши политици често се преместват от заеманите от тях публични длъжности към постове като лобисти в областта на автомобилната индустрия.
Разследването на германските прокурори е стигнало до заключението, че липсата на управленски надзор в отдела за разработване на двигатели на автомобилната компания след 2007-а година е отговорна за манипулирането на 10,7 млн. дизелови автомобила с цел заблуда на регулаторните органи в световен мащаб.
Измамата беше разкрита първо от американските органи по опазване на околната среда през 2015-а година, като година по-късно "Фолксваген" се призна за виновна и се наложи да плати над 25 млрд. долара за глоби, наказания и компенсации за нейните потребители.
От "Фолксваген" посочиха, че решението на германската прокурора от сряда ще има "положително въздействие върху допълнителните разследвания в Европа срещу Фолксваген и неговите дъщерни дружества" и го определи като "по-нататъшна стъпка" за решаване на "дизелгейт".
Трябва да се има предвид, че наложената в сряда глоба от 1 млрд. евро не е включена в 26-те млрд. евро, които "Фолксваген" вече предвиди в своя финансов баланс за покриване на разходите по дизеловия скандал. Според анализатори това означава, че компанията вероятно ще трябва отново да намали финансовите си печалби, заделяйки допълнителни средства при представянето на своите резултати за второто тримесечие на годината.
По-рано тази седмица прокуратурата в Мюнхен съобщи, че е добавила към списъка на заподозрените в разследването на измами, свързани с "дизелгейт", още най-малко 20 души, включително Руперт Щадлер, директор на "Ауди" - поделението на "Фолксваген" за луксозни автомобили, което е и един от най-големите центрове за печалба на автомобилния гигант.
Извън "Фолксваген", през тази седмица германското правителство поръча на "Даймлер" (Daimler AG), която произвежда автомобилите "Мерцедес-Бенц", да изтегли от пазара 774 хил. автомобила от различни модели, за да премахне това, което правителството определи като незаконен софтуер.
Обвиненията срещу "Даймлер" включват софтуерното манипулиране на два типа двигатели, единият от които компанията е получила от френския автомобилен производител "Рено" (Renault SA), който обаче отрича да има подобни нарушенията.
Скандалът за измами с вредните газови емисии предизвика реакция на потребителите и стимулира предприемането на мерки в редица европейски градове, в които бяха наложени частични забрани за някои дизелови автомобили.
"Дизелгейт" удари и по продажбите на нови автомобили, принуждавайки компаниите да произвеждат по-малко дизелови автомобили, като вместо това се предлагат на потребителите модели, които използват бензин. Според "Фолксваген" делът на продажбите на дизелови автомобили от общия обем нови автомобили в Германия е спаднал от началото на настоящата година досега до 36% в сравнение с 55% преди скандала.