XVIII майсторски клас на Райна Кабаиванска в София. За курса са подали документи певци от 21 страни, а броят им е 59. Избрани са 13 от 6 държави, като българите са трима. Всеки ден в продължение на две седмици те работиха с Кабаиванска, а тази вечер е гала концертът в Софийската опера.
В програмата на Гала концерта са включени арии и дуети от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Гаетано Доницети, Джузепе Верди и Джакомо Пучини. Свири оркестърът на Софийската опера с диригент Найден Тодоров. Участват: Алекси Марсопуал, баритон (Франция), Емануела Ширеа, сопран (Италия), Сеонкйонг (Ева) Джонг, сопран (Корея), Йоана Кадийска, мецосопран (България), Рейналдо Дроз, тенор (Венецуела), Мария Николова, сопран (България), Юнгхюн (Давиде) Риу, тенор (Корея), Джеонгхйеок Сео, баритон (Корея), Александрина Михайлова, сопран (България).
„Вече има школа на Райна Кабаиванска. Защо съществува тази школа? Защото ние започнахме да правим с НБУ, в който аз отворих с лични средства моя фонд да помагаме на младите таланти и от 18 години този процес се реализира, и след това продължава, и то с невероятен ефект. Сега в класа ни, това е целият свят – Корея, Венецуела, Гърция, Турция, Италия, Франция и разбира се България. Това е нещо невероятно. Може би защото славата на школата наистина заля света. По всички големи сцени по света има вече наши деца, а те са и наши стипендианти. Можете ли да си представите какво чудо стана, защото тези деца са расли с нашите стипендии, те всички са минали през София, те са минали през България. Сега вече едната е в Ню Йорк, другата е в Чикаго, третата е във Флоренция, тенорът Андреа Каре сега е в Копенхаген. Отвсякъде имам непрекъснати съобщения. Чакат ме и в Италия, за да продължим работата. Тези деца, които виждате тук за втора година те минават и през Модена. Пеенето не е импровизация. В никакъв случай не може да се учи една година и после да се стъпи на голяма сцена. Пеенето е работа постоянна и поне две, три годишна – ученето на пеене, за да имат тези млади хора една техническа база. Без нея е голям риск. Техниката дава сигурността на кариерата и моралното спокойствие, защото ти ако си сигурен в техниката си не трепериш при всяко излизане. Ти знаеш, тази нота така, втората нота така, фразата по еди кой си начин. Това смятам, че е много важно особено за дългите кариери. Една дълга кариера се гради не само с глас. Гласът е един от елементите на тази кариера. Една голяма и дълга кариера се гради преди всичко с интелигентност, с много смелост, с голям кураж, голяма техника и талант. Без талант понякога става. На мене не ми харесва само гласа. Аз искам да са артисти. Да има това огънче в душата“ – споделя Райна Кабаиванска.
Попитах я дали подтиква студентите си да се явяват на конкурси?
„Това е начин за правене на кариера. Днес конкурсът е средство за изявяване на таланта. Няма друг начин. Тези млади хора първо отиват на конкурси. За щастие учениците ми често спечелват тези конкурси и така започва кариерата им. Едно време май пак така беше, защото и аз се явих на конкурс в Миланската Скала, взеха ме и след 4, 5 месеца вече пеех там“.
Но на вокални конкурси не сте се явявала?
„Нямах нужда повече. След дебюта ми в Скалата първата вечер в гримьорната ми дойде един елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в Метрополитън опера в Ню Йорк?“ и аз казах „Да“ и ме покани да се видим на обед следващия ден. След него влезе друг елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в „Ковънт Гардън“ в Лондон?“ – „Ама, разбира се“ отвърнах аз и той ме покани на обед следващия ден. „Но аз имам друга среща“, казах аз. „Ами добре, тогава да вечеряме? И ето така започна всичко“.
Още разкази за живота на певицата може да чуете в звуковите файлове.