„Естетиката на безобразието“ се нарича голямата ретроспективна изложба, посветена на творчеството на Елиезер Алшех, домакин на която е Софийската градска художествена галерия. Дъщерята на художника арх. Деяна Алшех пристигна със семейството си от Аржентина специално за откриването на изложбата, която разкрива дълбоките връзки между България, Израел и далечната латиноамериканска страна, приютила много български емигранти.
Пред „Хоризонт“ Деяна Алшех разказва свои спомени, говори за връзката с баща си, за преследването от режима поради различното творческо мислене на Алшех и за бягството му от България.
„Малко бяха тези, които имаха този шанс, при баща ми се случи, понеже беше евреин, но много други не успяха да се спасят“, казва Деяна Алшех. И с вълнение споделя за постоянната мъка на Елиезер Алшех, който е бил принуден да се превърне в скитник, чужденец и емигрант заради „формалистичното си творчество“, както е бил заклеймяван по онова време.
Въпреки лагерите, отхвърлянето и голямата рана от липсата на разбиране в родната България, творческият дух на художника е бил по-силен от всичко друго:
„Единственото нещо, което искаше да прави, е да рисува, да твори, той можеше само това и го правеше навсякъде“.
Вместо към Израел Елиезер Алшех се отправя към Аржентина и тази държава се превръща в негова втора родина, макар винаги да милее за България.
Днес неговото творчество достига до нас благодарение на усилията на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, посолството на Република Аржентина в България и организацията на евреите в България „Шалом“.
В рамките на серия от събития, всяка седмица до края на месец октомври от сряда до неделя ще бъде експонирано по едно непознато произведение на Елиезер Алшех.
За познатия и непознат Елиезер Алшех слушайте в звуковия файл.