Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Португалски фотографи гостуват в София с изложбата "Невидими градове"

Жозе Мануел Родригеш: Визуалните ни възприятия са свързани с това, което мислим

2
Жозе Мануел Родригеш
Снимка: Славена Илиева

"За фотографа е важен моментът, в който ще направи снимката. Когато направиш добра снимка, го знаеш още в същия миг." Това сподели пред "Хоризонт" португалският фотограф Жозе Мануел Родригеш, който се включва в изложбата „Невидими Градове“ в Националната галерия Двореца. 

"Сега се опитвам да правя все по-малко снимки, за да бъда по-внимателен към мислите си и към срещата си с изображението. Моментът на заснемане е много специален", казва още Родригеш, за когото срещата със снимката на хартия е "магически момент, тъй като е нов вид реалност за изображението".

"Във фотографията има магически момент. Както в заснемането на снимката, така и във възприятието и. Основното в моята фотография е да бъда винаги напълно честен. Човек не бива да се губи във въображението си, защото фотографията не ти прощава. Първо трябва да се вгледаме в нас, за да успеем да видим това, което е отвъд. Понякога човек не знае, защо харесва дадена снимка. Виждате три линии в различни цветове и не знаете, защо са заснети и защо ви харесват. Но въображението автоматично ви прехвърля към други асоциации, които пораждат у вас определени емоции. Възприятието ни е свързано с това, което мислим - очите ни са като "продължение" на мозъка. Това, което ние възприемаме от външния свят, е отражение на мисловния процес вътре в нас", убеден е португалският фотограф. 

При черно-бялата фотография има повече контрол върху целия процес - от самото заснемане на снимката до крайната презентация, разказва Жозе Мануел Родригеш: "В момента, в който снимаме, от тъмнината се получава светлина и виждаме снимката - това е един религиозен акт, в който ние творим нещо като магия. Начинът, по който подчиняваме светлината е това за което говоря - този контрол при заснемането в черно и бяло."

Черно-белите фотографии в изложбата нямат заглавия. По думите на Жозе Мануел Родригеш, една добра снимка може да разкаже различна история на всеки, който я вижда: "Аз просто разказвам историята, но това как тя ще завърши, е въпрос на интерпретация на този, който стои и я гледа. Моята роля е нещо като мост между снимката и зрителя." 

"Португалската фотография, както и тази в Европа до 60-те години, е насочена предимно към социалните проблеми. Фотографите се интересуват главно от социалните и политическите трусове във всяка една страна. В началото на 19 век имаме изключително силно английско влияние в  северните част на Португалия - особено там, където е концентрирано производството на портвайн, тъй като то се прави по английска технология. Английското влияние се наблюдава и в начина на заснемане на пейзажи -  пак в Северна Португалия. Съвременната португалска фотография е различна и насочена към една нова форма в техниката на заснемане. Отново разглежда социалните проблеми, но по различен начин. На преден план излизат конфликтите между различните поколения и сблъсъка между тях - както в страната, така и в други държави" - така Жозе Мануел Родригеш обобщава водещите черти на португалската фотография. 

Изложбата „Невидими Градове“ е свързана с нашата интимна връзка с всеки един град. Това, което другите не виждат в него, е видимо само за нас и чрез нашето осъзнаване, смята Родригеш: "Във всеки град и за всеки човек има различен свят. Това носи много надежда и положителни очаквания. Представям именно тази интимна среща между човека и града."

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени