Пазаруването през интернет вече не е екзотично занимание, а все по-масова практика - не само заради улеснението да поръчаш и платиш лесно, но и да очакваш покупката до вратата.
Днес ни гостува Петър Ванчев – председател на Българската асоциация за електронна търговия.
В такъв тип кампании българинът купува най-често техника и дрехи, обясни Ванчев. Това са и продуктовите гами, при които могат да се видят по-големи намаления. Важно е да се отбележи, че голяма част от българските онлайн търговци са коректни. Но има и такива, които прилагат хитрини, които не са в интерес на потребителите. Например, да се продават стари колекции като нови.
При техниката, например – телефони, могат да се „орязват“ номерата на артикулите – опаковката е същата като на скъп, многофункционален телефон, но процесорът не е от 350, а от 16 долара. Случва се ден или дни преди кампанията цената да скача и дори с намалението тя да е по-висока от нормалната…
Често пъти, ако се предложи висока отстъпка за кратък срок, хората са склонни да пазаруват без да се замислят.
Онлайн купувачите са всякакви, допълва Петър Ванчев: Случва се да пазаруват от малцинствата, както и с много висок социален статус. И лица под 18, и над 90-годишни.Повечето потребители се справят добре, отдавна липсва страхът да пазаруваш онлайн.
Разочарованието в такива петъци е по-скоро във физическите магазини, там затрудненията са повече. При онлайн търговците петъчните поръчки могат да се наваксат в събота и неделя, наемат се допълнително хора, увеличава се работното време.
Най-голямото предимство на онлайн търговията е спестяването на време. Можете да извършите покупката за по-малко минути, отколкото ще ви трябва да паркирате около мола, например. Освен това тук е по-голям изборът, достъпът до информация е по-лесен.
Петър Ванчев препоръча хората по-малко да разчитат на държавата и контролните органи и повече – на себе си, на потребителската си култура и поведение. Винаги е добре да се проверява цената и на друго място, особено пък когато става дума за намаления.
Най-масовата търговска отстъпка е между 30 и 10 процента. Като приспаднем разходите възможните реални отстъпки са около 15%. Намаления от 40% са или за залежали колекции, или т.нар. проектирани намаления.
Когато стоката трябва да се „изчисти“, тя се пуска (дори и по-) евтино и след Черния петък.
Внимавайте при такива кампании и особено преди Коледа, защото при натрупване на много поръчки, куриерските фирми обработват и доставят пратките повече време.
За да научите повече по темата, чуйте целия разговор на Катя Василева с Петър Ванчев.